I sommar har jag läst en hel del böcker om ledarskap och företagande. Böcker om organisation. Böcker om rekrytering. Böcker om strategier. Böcker om styrelsearbete i bolag.
Men den enda bok som verkligen tar upp de frågor som jag undrar mest över är Dan Perssons bok ”Att driva advokatverksamhet … eller ’Hur man driver advokater'”.
Hur ska vinsten delas? Hur effektiviseras administrationen? Marknadsföring av tjänster? Hur mycket betyder varumärket? Ska man specialisera sig?
Språket är lättläst utan att tappa skärpa. Frågorna är angelägna.
Boken bygger på författarens erfarenheter av att starta och utveckla advokatverksamhet, både i det lilla formatet och av storbyråer som Magnusson och MAQS. Dessutom har han intervjuat ”före detta verkställande direktören på den svenska advokatbyrån Vinge, Bertil Hult, den förre detta verkställande delägaren och styrelseordföranden på den finska byrån Roschier, Tomas Lindholm, den nuvarande verkställande delägaren på svenska Frank Advokatbyrå, Kristoffer Persson, den nuvarande verkställande delägaren på norska Wikborg Rein, Per M Ristvedt men inte minst den förre detta verkställande delägaren på danska Bech-Bruun, Lars Svenning Andersen”, skriver Dan Persson i sin bok.
Strukturen med korta texter gör det enkelt att hitta i boken. Varje kapitel avslutas med de intervjuades reflektioner och ger boken ett djup.
Boken är ett måste för den som vill utveckla advokatverksamhet, men är lika aktuell för tjänsteföretag inom andra branscher.
I helgen har mina tankar handlat om servicebolaget, hur man ska kunna effektivisera advokatbyråers administration. När jag återigen återvänder till ”Att driva advokatverksamhet (… eller ”Hur man driver advokater”)” inser jag att Dan Perssons bok har blivit min ständiga följeslagare – både som inspirationskälla och uppslagsbok!
Boken är en del av kurslitteraturen på utbildningsprogrammet. Så snart jag får tid ska jag lägga upp en sammanfattning här på bloggen!