Nu har verkligen juristbranschen fått upp ögonen för sociala medier! Senaste numret av Jusektidningen (nummer 6/2012) innehåller flera artiklar. Tyvärr hittade jag inte länken till den här artiklen på Jusektidningens hemsida. Därför väljer jag att citera den istället.
”Katy Caroans bästa tips”
Var tydlig med din ambition!
Vad önskar du uppnå profesionellt?
Vad önskar du uppnå som privatperson?
Vilka konkreta resultat önskar du uppnå och vem vill du engagera?
Dela med dig av innehåll
Du behöver inte alltid skapa eget innehåll för att öka ditt inflytande. Dela med dig av intressant innehåll till andra och lägg gärna till ditt eget perspektiv.
Våga vara personlig
Reflektera över skillnaden mellan privat och personlig kommunikation för din egen del. Andra personer önskar ta del av dina synpunkter, men du bestämmer själv vilken information du anser vara privat.
Använd inta alla sociala medier
Ingen förväntas andvända alla sociala medier, men det är värt att investera tid i att skapa profesionella profiler på de största sociala medierna; Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube och Google+
Ta kontrollen över din digitala närvaro
Vad skrivs om dig? Genom att skapa Google Alerts kan du på ett enkelt sätt skapa bevakningar som gör det lätt att följa upp när något skrivs om dig.
Slutligen: Ha kul!
Sociala medier utvecklas hela tiden, det tillkommer ständigt nya stödprogram som gör det enklare. Följ dina favoritförfattare på Twitter. Delta i diskussioner via LinkedIn-grupper och följ intressanta företag eller varumärken för att gånga upp de senaste trenderna.
(Jusek har karriärseminarium inom området under hösten.)