Vi gör det svåra enklare!

20120604-092336.jpg

Förra veckans lyssnade jag och Ida på Caroline Murray Carlsson när hon talade om varumärke på Företagarna. Hon citerade Troed Troedsson ”den som har mest förståelse för kunden blir vinnare”. Vad förväntar sig klienterna av oss?

För att nå igenom i bruset av information behöver budskapet vara enhetligt och superenkelt.

Budskapet är en kombination av planerad kommunikation (broschyrer, hemsidor, visitkort), hur vi uppträder (hur ser våra lokaler ut, hur svarar vi i telefon) och vad andra säger om oss.

I helgen började jag läsa om boken ”Bli en varumärkesbyggare” – nu med helt andra ögon.

Vad är vårt varumärkes löfte? För några år sedan kom Frida på annonstexten ”Vi gör det svåra enklare!” Kanske är det så enkelt så att det är vårt varumärkes löfte. När John kom till kontoret frågade jag honom. ”Ja, är det någon förändring?”

Nej, det är ju det bästa om varumärkets löfte upplevs som om det är vi. Varumärkets löfte handlar ju inte om att vi ska göra om oss utan tydliggöra vem vi är – vad vi vill.

Att göra det svåra enklare har alltid varit mitt mål. Men det är svårare att förklara juridik på ett enkelt sätt än att använda alla de fina orden som lagboken och litteraturen är fulla av.

Att göra det svåra enklare innebär dels att vi skall kunna förklara på ett enkelt sätt – men också att det skall vara lätt att komma i kontakt med oss. Just nu jobbar vi intensivt med att förbättra våra rutiner och tillgängligheten.

Att göra det svåra enklare handlar också om att förebygga. Det som skulle kunna bli väldigt svårt i framtiden kan vi förbereda nu – så att det blir enklare då.

Enligt boken skall alla som anställs i företaget brinna för varumärkets löfte. Vad är det då för människor som fyller orden ”Vi gör det svåra enklare” med liv och bär budskapet.

Spännande frågor – och svaren har jag inte än. Vi har bara börjat diskussionen.

Om ”Vi gör det svåra enklare” verkligen skall vara vårt varumärkeslöfte skall vi diskutera den 14 juni för att ta ett gemensamt beslut under sommaren. Fram till dess är jag tacksam för alla åsikter och tankar!

Vad väcker – ”Vi gör det svåra enklare!” för känslor och tankar hos dig?