Mitt drömliv

När jag fick beskedet om malignt melanom lovade jag mig själv att göra mitt yttersta för att i efterhand kunna se på cancern med tacksamhet.

Jag har vänt ut och in på mig själv. Testat känslan av att dö. Planerat för vård i livets slutskede och ceremonier i samband med min död.

När döden blir konkret blir det också tydligt vad man vill göra i livet.

Sanna mina ord – den här sommaren har varit en av mina bästa – trots att jag inte kunnat simma på tre veckor.

Så här i efterhand är den uteblivna simningen det värsta med cancern. Visst har jag gråtit floder och gjort helt tokiga saker – men det har fått mig att leva mer innerligt. Mer äkta. Vara mer närvarande i nutet.

Igår var jag på sjukhuset i Malmö (där de har drop-in-mottaging för cancerpatienter vardagar från kl 8) eftersom såret där man tagit bort lymfkörtlarna inte läker. När jag skulle ta tåget hem var de kommande två avgångarna inställda.

”Då tar jag väl tåget till Helsingborg”, tänkte jag eftersom det gick ett Öresundståg bara någon minut senare.

Tåget var fullt av folk och det var som vanligt kaos i vagnen för cyklar. En medpassagerare höjde rösten och förklarade regelverket, fick passagerare att flytta på sig så att cyklarna fick plats. Hon skulle till Varberg och jag frågade om det var ok att sätta cykeln ”utanför” hennes eftersom jag skulle av redan i Helsingborg. Det blev inledningen till ett mycket intressant samtal som jag hoppas får en fortsättning.

I Helsingborg visade det sig att även tågen till Bjuv var inställda. En kille frågade om han skulle hjälpa mig med cykeln uppför trappan och jag tackade ja.

”Jag kan vara lite vinglig”, sa han, ”för jag har nyss tagit morfin.”

”Morfin!”, utbrast jag och det blev inledningen till ett annat spännande samtal.

Solen sken och Helsingborg visade sin vackraste sommarsida. När jag passerade statyn av Magnus Stenbock och Kärnan kom jag på att jag ännu inte besökt medeltidstornet som var den längsta resa min gammelmorfar någonsin gjorde. Det hängde en tavla hemma hos oss som ett minne av den resan.

Nyfiket letade jag mig in i gatorna, slog på min ”tidsreseguide” och hittade en skylt som berättade att ett hus var byggt på en mur från försvarsanläggningen. Det var som en magisk port öppnade sig och jag hittade till Bjärhus nya butik med närproducerad mat, fick naglarna fixade (jodå, de hade tid med en gång) och lunch hos Pa pa piada. (Deras italienska streetfood har jag länge varit nyfiken på. Det visade sig att matvagnen stod här just idag för att det skulle vara ett event i parken.)

På några minuter hade jag förflyttats till en sydlig stad där jag njöt av utsikten över Öresund från en parkbänk medan jag åt något av det godaste jag någonsin smakat. Vatten hade jag med mig på cykeln.

Killen i entrén till Kärnan visade sig vara mycket kunnig och jag fick en intressant diskussion innan jag gav mig upp i tornet.

Wow – vilken tidsresa!!! Riktigt fin utställning där man även använt väggarna som filmduk för att illustrera olika händelser och historiska personer. Rekommenderas varmt!

När jag så småningom satte mig på tåget till Bjuv tog jag upp skrivboken igen och skrev ner en plan för det närmaste året.

Cancern har fått mig att fokusera på det som ger mig energi, det som gör mig lycklig. (Något jag gjort hela sommaren … allt från filmen om Gyllene Tider till att bara hänga med barn, barnbarn, syskonbarn eller goa samtal med mina kloka vänner.)

Augusti

Föredrag för att hitta människor som vill engagera sig i stiftelserna Upplev Billesholm och Kvinnohistorier.

Skånesaurus – en turistattraktion?

Häxans årshjul

September

Skrivretreat på Wramgården i två veckor och göra skrivandet till min huvudsakliga sysselsättning.

Göra youtubefilmer av sommarens material (mål att publicera en youtubefilm i veckan från höstdagjämning till vårdagjämning.

Tid i Triasträdgården.

Oktober

Skriva

Dinosauriedagen där jag bjuder på ”trädgårdsteaterföreställningen” Familjen Skånesaurus med förhoppningsvis att besökarna väljer att donera valfritt belopp till Insamlingsstiftelsen Upplev Billesholm.

November

Berättarkonsert i Hammenhög och förhoppningsvis vernissage för utställningen ”Häxans nyttoväxter”

December

Älskar julmys!!!

Hoppas att (H)jul-lovsaktiviteter kommer igång utan mitt engagemang.

Januari – Februari

Skriva från Spanien (planerar hyra lägenhet av min syster och tillbringa flera veckor där.)

Mars

Skrivretreat på Wramgården i två veckor.

Kicka igång sommarens event.

April

Jobba med redigering/korrektur och mycket trädgårdstid. Filmklipp för höstens youtubefilmer.

Maj

Redigering/korrektur

Författarmöte i samband med Litteraturrundan. Hoppas att följande program ska rulla på utan att jag behöver driva på.

10-13 Författare i Norra Vram (arrangörer Billesholmstraktens hembygdsförening via författaren Cecilia Johansson)

11-14 Dinosauriefilmer i Cykelporten. Hoppas att det även finns en food-truck på parkeringen framför Wramgården. Mål: sälja en dinosauriemålarbok till förmån för Insamlingsstiftelsen Upplev Billesholm iklädd min dinosauriekostyö.

13-16 Boksignering i Stenestads park ev föredrag i Biblioteksföreningen

18-21 Hoppas Hankville Farm vill arrangera Poetry Slam.

Cykelhistoriska föreningen – den här dagen ser jag fram emot att arrangera sista lördagen i maj. En årlig tradition för att lyfta World Bicycle Day.

Juni

Skriva

Här hoppas jag att bussbolag ska vara intresserade av att anlita mig som tidsreseguide för resor för pensionärsorganisationer och t ex Hjärt- och lungfonden.

Juli

Bokningsbara eller skräddarsydda event på Wramgården.

Augusti

Skriva

Guide för Avalonia tours cykelresa i Hanna Isacs fotspår. (Testar i sommar.)