Mats Karlsson

Stigbyggaren Mats Karlsson vill ge fler möjlighet att uppleva cykling. 

– Att cykla ger en känsla av frihet som påminner om att köra motorcykel. Men det är enklare att ta sig ut i naturen med cykel och man kommer närmare naturen, dessutom är ekvationen “ju mer du cyklar desto bättre för dig själv, andra och naturen” väldigt positiv. 

Bakgrund

Mats cykelengagemang startade 2012 när en kompis tog med honom till ÅstorpMats Karlsson är egenföretagare och driver sedan 2020 Söderåsen MTB tillsammans med Lars Tydinger. På företagets hemsida www.soderasenmtb.se kan man läsa att de arbetar aktivt för fler möjligheter till cykling på och runt Söderåsen. 

– På Söderåsen vill jag skapa norra Europas bästa mötesplats för cykling och cyklar. Här finns ett koncentrat av hela Sveriges natur på en liten yta. Idag profileras Billesholm som Cykelporten till Söderåsen, men vägen dit har varit mödosam. 

Billesholm är en bra utgångspunkt för cykeläventyr där det ligger mellan Skånes stora motorvägar och vildmarken. Med direkttåg till Malmö nås Köpenhamn på mindre än två timmar. Dessutom ligger Billesholm mitt emellan Sverigeleden och den nya regionala Cykelleden Skåne (som förbinder Söderåsen med de nationella cykellederna)

s cykelklubb. Där fick han låna en modern MTB med luftfjädrande framgaffel och hydrauliska skivbromsar. Det var kärlek vid första cykelturen och det dröjde inte länge förrän han köpte en egen MTB. Idag hänger cykeln som en del av inredningen i Mats bikeshop i Billesholm. 

Snart ersatte även familjen skogspromenaderna med stigcykling och Mats engagerade sig som ungdomsledare i Åstorps CK. Här kom han i kontakt med Fredric Piper som startat Stiftelsen Skånsk MTB utveckling 2016. Genom olika Leaderprojekt skapades nätverk med andra stigbyggare..

Stigbygge

– Det var genom nätverket MTB Skåne intresset för att bygga stigar väcktes. I september 2018 arrangerade IMBA en tvådagars utbildning i hållbart stigbygge. Där berättade Fredric att han besökt ett nedlagt dagbrott i Billesholm som förvärvats av Sven Jönssons cykelaffär. Fastighetsägaren gav mig fria händer att bygga i området under förutsättning att det gagnade den biologiska mångfalden. 

De första stigarna anlades i samverkan med Naturskyddsföreningen. 

– Jag hade förväntat mig begränsningar, men rådet jag fick var “bygg mer stigar”. 

Idag anser Naturskyddsföreningen att området utvecklats till en av Skånes fyra viktigaste biotoper för biologisk mångfald. 

– De flesta stigarna har utvecklats från stråk där djuren går och jag kan med egna ögon se hur cyklisterna bidrar till den biologiska mångfalden. På våren är det stora moln av steklar just över stigarna. Området är en jaktfri zon och det är inte ovanligt att möta en hare eller en hjort i cykelspåret. 

Men dagbrottet visade sig ruva på fler hemligheter. 

– Parallellt med att jag byggde banan skedde det utgrävningar i botten av lerschaktet. Här hade forskare från Uppsala universitet hittat världsunika dinosauriefynd redan 2015. 

Klubben

I augusti 2019 hölls den första officiella MTB-cyklingen i det som idag är Bike Park Schakt Albert. Gensvaret var positivt och Mats startade FB-gruppen Team Albert MTB för att göra cyklisterna delaktiga i utvecklingen. 

– Jag gillar en mix av stig och byggd bana.  Banan ska ha något för alla. Barnfamiljer kan cykla tillsammans längs slingrande skogsstigar (singel track) med sten och rötter och välja avstickare med hopp, drop, velodromer för ökad svårighetsgrad. Byns ungdomar föredrar teknikområdet med brädor, labyrinter och lastpallar där du kan förfina tekniken. Här hittar du också en pumptrack byggd av sand från det stora utdöendet för 201 miljoner år sedan. Sedan har vi den byggda Trail Park Triassic för den som söker de riktigt stora utmaningarna. 

Klubben, Team Albert MTB som bildades 2019, har idag c:a 200 medlemmar och 1600 följare i sociala medier. 

– Genom föreningen har vi fått hjälp av Bjuvs kommun att finansiera lånecyklar för ungdomar. Skyltarna fick vi genom de Leaderprojekt Fredric Piper drev. I övrigt har allt arbete gjorts ideellt, berättar Mats.

Sommaren 2020 hölls den första X-cuptävlingen, något som gav mersmak. Idag är banan utbyggd för att även kunna användas till tävlingar, såväl lokala, nationella som internationella. Visionen är att de svenska MTB-cyklisterna ska göra det till en tradition att möta våren i Billesholm i början av april varje år. 

Det är en omfattande verksamhet som familjen Karlsson dragit igång. Mats uppger att han lägger mellan 200 – 400 timmar om året bara på att bygga bana. Sedan tillkommer ungdomsverksamhet, tjejträningsgruppen Albertinorna, tävlingar.

Mats tycks ha en outsinlig energi. Vad är det som driver honom? 

– Jag vill ge fler möjlighet att upptäcka den känslan jag fick när jag första gången fick testa en riktigt bra MTB. Med elassisterade hyrcykel kan även den otränade få del av upplevelsen. Genom skräddarsydda event för grupper hoppas vi i att ännu fler ska få upp ögonen för stigcykling. 

För familjen Karlsson är det viktigt att hålla igång cyklingen hela året. Förutom Vintercupen (som pågår september till mars) samlas cyklister torsdagar klockan 18 i Billesholm. 

– Vi är ett gäng som tränar tillsammans utan ledare, snackar och utbyter tips och råd. Vi kallar det “håltimmen”. Under den mörka perioden av året använder vi pannlampa. Det ger en helt annan cykelupplevelse. 

Det går inte att ta miste på att Mats brinner för cykling i allmänhet och att få fler att cykla på och kring Söderåsen i synnerhet. Tillsammans med Stiftelsen Skånska landskap har han byggt en blå led i Klåveröd, men enligt honom går utvecklingen av stigcyklingen för långsamt på Söderåsen.

– Söderåsen har förutsättningar att bli en internationell cykeldestination. Vi kan fixa hyrcyklar och upplevelser, men det offentliga måste ansvara för utbyggnaden av fler skyltade leder. Både för stigcykling och gravel.