Funkar det att resa med cykel och tåg i Sverige?
Jadå – över förväntan!
Här följer en första sammanfattning av resan, troligen kommer det fler uppdateringar i sinom tid.
På YouTube kan du spela upp samtliga filmer via den här länken.
Huskvarna – Motala, 10-12/6
Vi tog pågatåg och Krösatåg till Huskvarna den 10/6. Du kan inte förboka plats, men lördag kväll var det vare sig andra cyklar eller barnvagnar på tågen.
Smålands turism har tagit fram bra gratiskartor som finansierats av tillväxtverket.
I området kring Huskvarna har vi mycket kvar att upptäcka!!!
Högsta betyg åt ledens sträckning fram till Vadstena, därefter var det inte lika tydligt skyltat.
Borlänge-Falun, 12/6
Från Motala tog vi Tåg i Bergslagen till Borlänge och cyklade via Runn runt till Falun. Förhoppningsvis blir det en ny cykelresa i Dalarna, kanske i september när björkarna glittrar i guld.
Gävle och Ockelbo, 13-15/6
Vi tog tåg i Bergslagen från Falun till Gävle där vi tillbringade en natt och cyklade från Gävle till Ockelbo. Här insåg vi hur stora delar av Sverige som bara är skog. Vi letade efter turistinformation i Gävle, men fick inte fram några bra cykelvägar.
Från Ockelbo tog vi tåget till Bollnäs och cyklade via Vevlinge till Kullebacka där vi sov och sedan vidare till Söderhamn. Riktigt mysig cykling. Förhoppningsvis blir det en längre resa hit någon gång för att utforska området kring Ljusnan.
Tog tåget till Sundsvall – vilken vacker stad!
Höga kusten, 16-19/6
Från Sundsvall tog vi tåget till Kramfors och tillbringade fyra nätter på Höga kusten!
Det är långt att ta sig hit – men så värt det!!! Vi valde området kring Nordingrå för de långsamma upplevelserna. Men tog även linbanan upp till Skuleberget och båten ut till Ulvön (där vi tillbringade en natt).
Det funkade väldigt bra med cykel på båtarna (kommer så småningom separat inlägg om båt+cykel).
Norrländska städer
Sedan var det dags att med Norrtågs hjälp utforska några norrländska städer. (Vet inte om Gävle och Sundsvall också räknas dit).
I Umeå sov vi en natt och passade på att besöka Arboretet. Så fint!!! Umeå imponerade som cykelstad!
Vi tillbringade en natt på ett billigt airbnb i Luleå för att ta ett väldigt tidigt tåg till Haparanda (tips om du reser med cykel är att välja restider när det är få barnvagnar samt att stiga på vid tågets slut/startstation).
I Haparanda cyklade vi längs Torne älv och fick möte av resans första regn. Medan det regnade utanför utforskade vi köpcentrat på den finska sidan innan vi tog tåget söderut igen. Vi klev av i Boden den här gången och hade en timme att utforska staden. (Med cykel hinner man en hel del!) Sedan bar det av till Kiruna dit vi anlände sent och tillbringade en natt på ett billigt airbnb inför resans nästa höjdpunkt.
Jukkasjärvi, 23-24/6
Det visade sig vara låga hotellpriser på Icehotel under midsommarhelgen. Vi valde ett vanligt hotellrum och det ingick biljett till utställningen på Icehotel.
Jukkasjärvi var så mycket mer än Icehotel. Här deltog vi i hembygdsföreningens midsommarfirande, besökte kyrkan och Sapmi-museet.
Jukkasjärvi är värt ett eget inlägg. Efter en natt i Jukkasjärvi cyklade vi tillbaka till Kiruna för en natt på ett vandrarhem (eller … det blev bara några timmars sömn innan vi gav oss av på den stora strapatsen … fjällen).
Riksgränsen mellan Sverige och Norge, 25-29/6
Norrtåg går till Kiruna, därefter är det Vy nattåg och där kan man inte boka plats med cykel. Så om vi ville ta oss över till Norge så var det med cykel!
I motvind tog vi oss de 94 km upp till Abisko, där jag somnade på soffan i receptionen till vandrarhemmet!!!
Vi tillbringade en natt i Abisko där vi njöt naturen. Planen var sedan att cykla Rallarleden till Norge, men den var inte cyklingsbar med våra hybridcyklar. Istället blev det bilvägen till Katteriåkk. Såå vackert!!!
Dagen efter fortsatte vi till Narvik (nu med nerförsbackar). I Narvik njöt vi färska räkor och tillbringade en central lägenhet som vi hyrt via airbnb (extra plus att kunna ta in cyklarna i rummet). Sedan var det ett nytt tufft pass – 115 km till Haberg där vi bokat biljetter på Hurtigrutten med avgång kl 8 den 30/6.
Vi tillbringade två nätter på hotell i Haberg (där vi ägnade en dag till att sova).
Hurtigrutten och Lofoten, 30/6-3/7
Det går bra att boka cykelbiljetter på Hurtigrutten, men du behöver göra bokningen av cyklar per telefon. Antagligen hade det gått att köpa biljett direkt på båten också.
Om du reser färre än 24 timmar behöver du inte ha hytt.
Enligt sociala medier skulle sträckan mellan Haberg och Svolvaer vara en av de vackraste på sträckan. Om det är den vackraste kan vi inte svara på – men den var verkligen magiskt vacker!
Vi bodde två nätter i Stamsund och njöt cyklingen i fulla drag på mindre vägar. För att komma till Moskéns (där vi skulle ta färjan till Bodö) behövde vi cykla på E10 som utsetts till en av Norges vackraste turistvägar. Bilen var tungt trafikerad av stora husbilar och vi avråder för att cykla på bilvägarna.
Om du planerar att cykla på Lofoten rekommenderas färjan till Nusfjord istället för bilvägen.
Älskar verkligen Lofoten!!!
Tåg genom Norge – Nordlandsbanen och Dovrebanan
I Norge bokar du cykelbiljett. Eftersom det inte är plats till mer än 4-6 cyklar på varje tåg bör du vara ute i god tid. Tåget till Trondheim var fullbokat. Därför tillbringade vi två nätter på airbnb i Norge. En av dagarna cyklade vi till Saltströmmen och tillbringade flera timmar där för att studera vattnet.
Vi bokade sovkupé på tåget till Trondheim. Vad vi inte visste då är att det finns något som heter ”Premium Plus” – riktigt sköna stolar med panoramafönster. Har inte koll på vad det kostar, men tror att det är mer prisvärt alternativ.
Trondheim var otroligt vackert (och som sagt – du hinner uppleva mycket med cykel så redan samma kväll tog vi tåget vidare till Oslo).
Vi kom fram till Oslo vid 22 tiden och passade på att uppleva Karl Johan, slottet och stora delar av staden på väg till lägenheten vi hyrt via airbnb. Dagen efter besökte vi den botaniska trädgården, matmarknad, 22 julimuseet och Akershus innan vi checkade in på Oslofärjan.
Båt Oslo-Köpenhamn, Köpenhamn – Helsingborg
Tips: leta lågpriser om du planerar ta Oslofärjan. Våra biljetter var inte prisvärda (28 EUR/cykel).