När jag skulle åka hem från ambassadörsträffen kom flera kvinnor fram och tackade mig för den inspiration de fått. Det fick mig att fundera. Kan jag inspirera andra ambassadörer genom att berätta hur jag tänker kring ambassadörsuppdraget?
I pausen bad projektledaren, Anna Nilsson mig, att berätta lite om vad jag gjort som ambassadör. Det fanns inte någon tid att förbereda och jag berättade helt ur hjärtat. Här har jag möjlighet att fylla på med lite av det som inte blev sagt;
I början av 2010 blev jag utsedd till ambassadör för kvinnors företagande. Jeanette Bohman berättade om att blogga på första träffen. Hon imponerade verkligen och jag bestämde mig för att testa.
www.ambassadorer.se var en trygg plats att komma igång på. Antalet besökare var inte så högt. När antalet besökare på mina inlägg började stiga till trettiotalet kände jag mig jättestolt.
Så här i efterhand kan jag säga att utan bloggandet på ambassaden och det stödet jag fick av andra företagare där, hade jag inte orkat ta mig igenom år 2010.
Jag bestämde mig för att dela med mig av alla mina tankar och erfarenheter. Att dagligen skriva av mig blev ett behov. 2010 var ett heltokigt år då jag växlade upp företaget från enmansföretag med en sekreterare till ett företag för många anställda. Beslut om kopieringsapparat, växel, ombyggnad. Allt ventilerade jag. Ilskan lät jag pysa ut. Stolthet och glädje skrev jag om. Jag valde att vara fullständigt öppen och skriva i nuet. Någon kommenterade att jag höll ett tokhögt tempo. Och det gjorde jag. I arbetstimmar på kontoret räknat, har jag aldrig arbetat så mycket. Stödet och att dela mina erfarenheter med andra företagare var ovärderligt.
När jag blev ambassadör funderade jag på vad uppdraget innebar. Handlar det bara om att hålla föredrag för så många som möjligt?
Redan då hade jag en fantastisk vision. Jag bestämde mig för att i första hand se mig som företagare och där inspirera andra till att våga satsa på sina drömmar. Våga tänka stort. Genom att våga synas som företagare är jag också en bra ambassadör.
Ständigt denna Jante på axeln. ”Jo, jag har ett litet företag…” Nej, jag skulle kommunicera den stora visionen. Inte förmedla bilden av kvinnors företagande som något litet som man ursäktar. Jag skulle inte be om några uppdrag!
Bara genom att delta på mingel och i företagarträffar är jag en ambassadör för kvinnors företagande. Svårare än så behöver det inte vara!
I advokatbranchen är nog bilden av äldre man i kostym ännu starkare än för företagare i allmänhet. Jag bestämde mig för att sticka ut och inspirera fler kvinnor till att våga satsa på advokatbanan och på sikt hjälpa dem att bli egna företagare. Hur skulle jag kunna påverka detta mest? Jag kontaktade vår branschtidning, Advokaten, och berättade om mina ideer. Det blev en helsida som publicerades i våras. Via mina biträdande jurister har jag fått höra att artikleln diskuterats i fikarummet på domstolar ända upp till Stockholm.
I oktober var jag på advokatdagarna och möttes med nyfikenhet och respekt – nog hade artikeln lästs alltid.
I februari kom Radio Kristianstad och intervjuade mig och de anställda. Vinklingen – hur gick det sedan – efter mentorprogrammet QlaraBesked. Intervjun sändes den 8 mars på internationella kvinnodagen och följdes upp med en intervju med dåvarande näringsministern, Maud Olofsson. Jag tror att inslaget totalt varade en timme.
Om jag inte varit ambassadör tror jag inte att jag skulle vågat ta dessa kontakter. Du vet rädslan att omgivningen skall se en som ”presskåt”. Som ambassadör för kvinnors företagande ingår det faktiskt i uppdraget att synas! Det handlar inte om mig – det handlar om att synliggöra att kvinnor kan driva framgångsrika företag!
Under 2011 har det även publicerats intervjuer i Österlen Magasinet och Lev Livet – två annonsfinansierade tidningar. I Ystads allehanda har jag funnits med på bild två gånger under hösten (en liten notis i samband med att jag fick utmärkelsen som meste bloggare på den nationella träffen för ambassadörer och i samband med Ystads företagarkväll.)
Åren som ambassadör har fått mig att våga sticka ut – att hitta en förevändning att synas i media. Genom media når jag fler än genom ett föredrag för 20 personer! Och det är projektets syfte – att nå ut och förändra bilden av kvinnors företagande!
Genom ambassadörsskapet har jag lärt känna fantastiska människor som delar mitt driv och engagemang! Det har lett till oväntade uppdrag; Nästa vecka skall jag hålla föredrag på småföretagardagarna i Örebro, Jeanette Bohman har engagerat mig som föredragshållare i utbildningen ”Öppna dörrarna och tag plats”, på den nationella nätverksträffen träffade jag Åsa Wikström som nu är konsult åt mina bolag när det gäller rekrytering. Dessutom har jag i mötena med andra ambassadörer fått massor av värdefull information som utvecklat mina tankar och mitt företagande!
Sedan i höstas har jag min egna blogg www.andebark.se. Antalet läsare stiger ständigt. Toppnoteringen för i år är 285 unika besökare på en dag. Lite mer än när jag började blogga på ambassaden. (Tyvärr hinner jag inte blogga på ambassaden så ofta… länkar till min blogg då och då.) Utan ambassadörsuppdraget och den trygga miljön skulle jag aldrig ha kommit igång att blogga!
Mina tips till andra ambassadörer
1. Sträck på er – våga vara stolta för att ni är företagare. Varför lägga tid på att leta möjlighet att hålla gratisföredrag. Använd tiden till att stärka ert varumärke och ha kul. Genom att vara närvarande i sammanhang där det finns företagare gör du skillnad. Så småningom kommer de att kontakta dig. (Arbetsförmedlingen frågade om jag kunde tala på en träff för arbetslösa som skulle starta företag. Jag sa att jag kunde göra det som ett ambassadörsuppdrag men att det egentligen skulle kosta en del. Arbetsförmedlingen stod för inbjudan och förtäring. Bra marknadsföring för mitt företag.)
2. Våga vara synlig i media! Var inte rädd för att kontakta journalister. Gör en plan. Tänk efter vilken kanal du helst vill synas i. Det tar tid att arbeta upp kontakter. Vårda dem! Tänk i nyhet. Våga ta kontakt! (Vissa av artiklarna har kommit till genom att jag träffat journalister i andra sammanhang och berättat om något som de skulle kunna utveckla.)
3. Var synlig i sociala medier. Våga stå för att du är företagare. Min målsättning är att påverka synen på företagande och att på sikt förbättra företagarnas villkor. Genom att belysa tokigheter som myndigheter och statsmakter håller på med hoppas jag få upp frågorna på den politiska agendan.