En av talarna på fredagens cykelfestival var Jesper Porksen från föreningen dansk cykelturism. Han berättade att det finns mätningar som visar att cykelturister har en hög dygnsförbrukning (850 kr). Sedan har jag skrivit något kryptiskt om att i EU är intäkterna från kryssningsturister och cykelturister lika stora – 44 miljoner kronor från båda. Vad då från båda? Så jag började googla.
I publikationen ”Kartläggning och analys av cykelturism och cykelturisten” hittade nedanstående text på sidan 11.
En av anledningarna till detta ligger i att cykelturism är en satsning som ser ut att löna sig. Enligt en rapport från Europeiska Parlamentet från 2012 producerar cykelturism i Europa direkta ekonomiska fördelar på 44 000 miljoner € per år.
Det var inte 44 miljoner utan betydligt mer.
En stor skillnad mellan cykelturisten och kryssningsturisten är att cykelturisten spenderar pengarna lokalt. Bor på lokala hotell och B&B, äter på lokala restauranger, köper lokal mat (eftersom du helst undviker att släpa för mycket med dig på cykeln). En kryssningsturist har vanligen båda mat och boende på kryssningsfartyget.
I Danmark hade de konstaterat att 92 % av de utländska cykelturisterna återkommer. Dessutom är de goda ambassadörer för besöksmålet.
Med andra ord finns det goda skäl för region Skåne att satsa på cykelturism. Det bådar gott för mina visioner.
Länkar
Här hittar du länkar till cykelinläggen september 2019
Mer om föreningen dansk cykelturisme