Naturvårdsverket har utvärderat elcykelpremien – och för första gången finns ett underlag vad gäller cykelköp. Spännande!
I det här inlägget har jag gjort det lätt för mig och citerat en intervju i Stockholm Direkt med Lars Strömgren och Klas Elm. I slutet av inlägget hittar du länkar till Naturvårdsverkets utvärdering och andra artiklar.
Det står nu klart att elcykelpremien fungerade bra. 89 396 elcyklar som köptes mellan hösten 2017 och hösten 2018 fick ekonomisk ersättning. Varannan resa som sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa, visar en ny utvärdering från Naturvårdsverket. Det innebär att elcykelpremien var effektiv. Ett litet ekonomiskt stöd från staten fick 10 000-tals personer att överge bilen för att i stället ta sig fram aktivt och klimatsmart.
Lars Strömgren, ordf Cykelfrämjandet och Klas Elm, VD Svensk Cykling
varje bilresa som i stället blir en resa med en elcykel innebär en hälsovinst för individen och mindre utsläpp, vägslitage, buller och trängsel för oss alla.
Det gör att argumenten för att återinföra elcykelpremien är starka. I Stockholms län handlar det om drygt 16 000 elcyklar som fick stöd. I hela landet fick 89 396 elcyklar dela på 368 miljoner kronor som betalades ut i elcykelpremie. I genomsnitt innebär det 4 118 kronor per cykel. Och varannan gång som dessa elcyklar rullar fram har de ersatt en bilresa. Det ska jämföras med den klimatbonus som nu betalas ut till bilar med låga eller inga koldioxidutsläpp. För i år finns 1 240 000 miljoner kronor avsatta för denna klimatbonus. I den första utbetalningen för januari i år fick 2 200 bilägare i genomsnitt 33 636
kronor var. Det gör att klimatbonusen kommer att räcka till mellan 35 000 och 40 000 bilar. Visst minskar detta utsläppen, men trängseln och vägslitaget är kvar. Och någon hälsovinst blir det inte.
Det är jättefina resultat vi kan visa upp. Faktum är att om 20 procent av invånarna i våra fyra kommuner bytte ut bilresor i samma utsträckning som testcyklisterna i sex månader om året skulle det innebära cirka 4 582 800 färre bilresor, säger Robin Söderström, klimat- och energirådgivare i Huddinge, i ett pressmeddelande.
Stockholm Direkt
Om regeringen inte vill återinföra elcykelpremien vill Svensk Cykling se tre andra insatser för att stimulera aktiva transporter i Sverige.
1. Gör reseavdraget oberoende av vilket fordon som man reser med.
2. Ta bort förmånsskatten för den som har en förmånscykel via sin arbetsgivare. Upplägget kan liknas vid Hem-PC-reformen under 1990-talet.
3. Låt anställda använda friskvårdsbidraget till cykel så den behandlas på samma sätt som ett gymkort som subventioneras av en arbetsgivaren.
Länkar
Hur mycket sparar du på elcykel?
25 bilresor sparade in 625 bilresor, Stockholm Direkt