Svag svensk valuta, flygskam och klimatkrisen – skälen att cykelsemestra i Sverige är många i sommar. Men för att dra nytta av denna möjlighet behövs det modiga beslutsfattare som kan agera snabbt.
Tyvärr är de sällsynta.
För att hantera min klimatångest bestämde jag mig för att använda min frustration till något positivt. Jag såg Söderåsens potential som cykeldestination och ville under en enda dag visa världen hur mycket det finns att uppleva med cykel. Men ack så många motstånd på vägen.
Få var de företag som insåg att man måste bidra själv för att vinna något. Destination Söderåsen motsatte sig att Söderåsdagen skulle äga rum den 3 augusti och ville ha den under lågsäsong. När jag fortfarande inte fått klartecken i slutet av januari la jag ner många av de visioner jag haft.
Projektgruppen med representanter för Klåveröds vandrarhem, Friluftsfrämjandet och Force of Nature var helt underbar att jobba med! Klåveröds vandrarhem tog på sig uppgiften att få fram stigar som skulle sammanbinda Söderåsen. Eftersom en stor del av Söderåsen ägs av Stiftelsen Skånska landskap och Nationalparken behövdes 800 meter inom nationalparken. Men ack så svårt något så enkelt kan vara. (De delade ut kopior av föreskrifterna på mötet – men som gammal jurist såg jag genast att texten inte alls satte käppar i hjulet. Allt handlar om mod och vilja.)
Nåja, nu har jag mitt bokkontrakt som kommer uppta mina närmaste fem år. Några inlägg blir det väl fortfarande på sidan cyklat.se – men kampen för en bättre cykelinfrastruktur är över. Givetvis kommer jag gärna och pratar upplevelsecykling för dem som vill höra – men inga fler ideella projekt. Min hälsa pallar inte att känna sig motarbetad. Jag är envis av naturen och när motståndet ökar har jag inga begränsningar för att nå mitt mål.
Det är en ny tid.
Mitt engagemang i Söderåsdagen begränsas till att jag kommer hålla en trädgårdsvisning i Billesholm samt att försöka få tillstånd något med cykling i Dagbrottet. Eftersom jag behöver min tid till att redigera mitt bokmanus blir antalet vLoggar färre än planerat. (Det enda företag som tydligen förstått värdet är vLoggar är Ekeby möbelaffär – så en vLogg om Söderåsens gruvor med fika på Ekeby möbelaffär kommer det att bli.)
På onsdag lyckas jag förhoppningsvis lämna över mina påbörjade projekt till eldsjälar som kan driva några av dem vidare.
Kan detta inlägg väcka tankar hos beslutsfattare?
”We don’t have time” – det handlar inte bara om att affärsmöjligheter och intäkter som går förlorade – utan även om klimatet.
Med tanke på hur tiden rinner ifrån oss ville jag göra en insats som jag trodde var rimlig att klara av. Men när man inte ens kan enas om att göra en enda dag på Söderåsen – hur ska vi då kunna vända utvecklingen och rädda klimatet. Just nu känner jag mig lika pessimistisk om Cykelhandlaren.
Jag drar mig tillbaka i min bubbla. I trädgårdarna kan jag göra skillnad för humlor, bi, fjärilar och småfåglar. Genom att fortsätta skriva både om biologisk mångfald och cykling hoppas jag kunna inspirera någon att göra förändringar.
Tacksamhet
Dagens tack går till Krister Persson på Örkelljunga kommun för att du lyssnade och förstod hur lite det behövs för att utveckla Örkelljunga till en cykeldestination. TACK! Jag kommer mer än gärna och berättar mer om mina erfarenheter om ni vill lyssna.
Här är några länkar att börja med.
Rügen
Här tillbringar familjer och kompisgäng ledig tid i cykelsadeln. Bra skyltning, bilfria cykelvägar där bästa vyerna reserverats för vandrare och cyklister. Långt ifrån alla cykelvägar har bra underlag – men skyltningen är fantastisk och som besökare tar man sig enkelt fram.
Nederländerna
Världens bästa cykelland. Egentligen är cyklingen ganska tråkig eftersom det är alldeles platt – ändå är det helt fantastiskt. Framförallt är det cykelinfrastrukturen och underlaget som imponerar.
Här kan du läsa en jämförelse mellan Söderåsen och Nederländerna vad gäller cykelinfrastruktur.
Malmö
De senaste åren har Malmö utvecklats till en cykelstad. Skillnaden i innerstaden är stor. 11 minuter in i vLoggen cyklar vi i Malmö
Ängelholm
Ängelholm har bra cykelskyltar – det hade de även innan Kattegattleden
Fler tips för bättre cykelturism
Fler tips för bättre cykelinfrastruktur
I Stockholm börjar väjningsplikt införas för bilar så att cyklister har företräde.