Rhens flodarmar – Lek och Waar

The area around the rivers Lek and Waar was also very nice for bicycling. There are nice bikeways on the hills (that the dutchs called Dijk). It’s so beautiful views over the rivers and landscape. You also pass serval small village.

Sven är nyfiken på världen. Det vi ser väcker frågor. Ibland googlar vi upp svaren, men de flesta frågorna förblir obesvarade och vi diskuterar bara olika scenario.

I mig stannar frågorna kvar. Jag vill veta. Livet är en skola och cyklingen ger oss möjlighet att lära mer om världen.

Tidigare hade jag aldrig funderat över var Rhen rann ut. Via wikipedia upptäcker jag att floden Lek som vi cyklar längs är en av Rhens utflöden.

Rhens utlopp är förgrenat och börjar 150 kilometer från havet att dela upp sig på flera stora flodarmar. Ungefär 11 procent av vattenflödet går genom IJssel till IJsselmeer, ungefär 22% genom Lek förbi Rotterdam och 67 procent genom Waal.

Ur Wikipedia

Lek

En hel dag följer vi Lek. Längs floden löper höga vallar som lokalbefolkningen kallar Dijk. Långt ut över landskapet ser vi. Det är ett grönt landskap med betande kor och får. De få bilar som kommer kör sakta, tar hänsyn till oss som cyklar. Det mest störande är mopederna som spyr ut avgaser och stör tystnaden.

Men för det mesta är det alldeles tyst. Vi trampar sakta – för det finns så många vackra vyer att njuta av.

The river Lek from Rhen flow so gently. It’s silent and amazing beautiful. We bike slowly and enjoying every breath. (This is on our way to Wijk big Duurstede.)

Fredagen den 5 oktober 2018

Waar

Över Lek och Waar går många färjor. Gång på gång kryssar vi över. Vägarna är så olika.

I området mellan flodarmarna växer päron och valnötter. Här och var kan du köpa från små bord som står uppställda längs vägen.

Norr om Lek växer skog. Där hittar vi resans enda nedförsbackar. Ett bättre vägval vore att cykla söder om Lek. Där cyklar du på vallarna.

Mot kvällen cyklar vi över till Waar. Här är fartygen fler. Nyfiket studerar vi vad de är lastade med. Bilar, fyllnadsmassor.

Det är ett vackert landskap med många samhällen – vart och ett med sin egen karaktär.

We see so many ship then we following Waar. I never think of all this ship transport.

 

We visit the area between Nijmegen and Arnhem because we read about this bicycle-highway. There was serval historical places – but I don’t think they are the most attractive places. Nijmegen has so much traffic and Arnhem is a quite modern big city.

Lördagen den 6 oktober 2018

Amsterdam-Rijn-kanalen

I Nederländerna är transportsystemen skilda åt. Mycket gods fraktas via kanaler och floder. Biltrafiken koncentreras till de stora motorvägarna. De få bilar som letar sig ut på småvägarna får anpassa sig efter cyklisterna, ofta är hastigheten begränsad till 30. På tågen transporteras människor. Vi ser inga godstransporter – de sker främst över vattnet.

Den som ritat vägnätet har förstått det där med tystnad och frisk luft. De flesta cykelvägarna går långt från motorvägarna. De gånger vi kommer nära blir kontrasterna så tydliga.

Jag vet inte om det är billjudet eller avgaserna som ger mig huvudvärk. Sven påstår att det är avgaserna som får hans hals att värka. Kanske är det för att vi måste höja rösten för att kunna prata med varandra.

Här i Nederländerna blir föroreningarna från biltrafiken så tydlig.

Amsterdam-Rijnkanaal is a connection between Waal, Lek and Amsterdam. You also can transport things to Utrecht.

Länkar om Rhen

Bra karta och sammanfattande information

Tysklandsspecialisten

Vagabond – Rhendalen

Svenska dagbladet – Rhen dukar upp

Happydays

2 svar på ”Rhens flodarmar – Lek och Waar”

  1. Vilket härligt sätt att skriva på. Som en levande dagbok direkt från platserna varvat med fakta. ??❤

    1. Åh, vad glad jag blir! Har funderat en hel del på hur jag ska lägga upp det.

      Dagboksanteckningarna har jag kopierat från Instagram där jag skrev reflektioner varje kväll. Jag har tänkt komplettera med fler bilder när jag hunnit gå igenom.

      Man hinner tänka och diskutera mycket när man tillbringar hela dagarna i cykelsadeln. Förhoppningsvis har några av tankarna mognat och kan landa på bloggen de närmaste veckorna.

      Än en gång – tack för att du tog dig tid att kommentera! Så värdefullt särskilt nu i början!

Kommentarer är stängda.