På kontoret… Redigera inlägg
Börjar försiktigt efter semestern med ett möte med en av de som jag tänker anställa i februari. Mötet känns jättebra. Det finns en samsyn i värderingar. Det här är verkligen en person som jag vågar lämna över ansvaret för kontoret till på sikt!
Jaha, då var det bestämt. Villkoren genomgångna.
Om jag skall anställa två jurister inser jag att det behövs bättre likviditet. Ofta kan det dröja mer än 6 månader innan vi kan fakturera ut nedlagd tid. Enligt våra beräkningar skulle vi behöva en checkkredit på 400 kkr.
Litar dock inte på vår egen budget – behöver tid med revisorn. Dyrt! Men samtidigt nödvändigt.
Helst skall anställningsavtalet vara klart nästa vecka så att den anställde kan tala med sin nuvarande arbetsgivare. Att skriva anställningsavtal innan jag har ett lånelöfte från banken vågar jag dock inte.
Väldigt mycket tankar kretsar just nu kring de övergripande frågorna. Samtidigt vet jag att jag borde ägna mig åt ärendena – de som ger intäkter. Det är inte lätt att hinna med allt som företagare!
Detta är ett avgörande år för min verksamhet. Jag behöver ha fokus och få allt på plats!
Erfarenheter
När jag läser det här inlägget förstår jag varför det gick som det gick. Jag har anklagat mig för att jag inte sålde fastigheten sommaren 2010 och flyttade till Ystad istället för att ge mig in i en renovering som blev dyrare än kalkylerat.
Nu förstår jag.
Ärendena strömmade in. Jag lovade två jurister jobb. Och jag hade tillit.
Innan jag anställde några jurister borde jag ha byggt upp en bättre administrativ organisation.
Det största felet jag gjorde var i rekryteringen. Jag trodde att jag med hjälp av bra mentorer kunde anställa oerfaren personal och lära upp dem på plats. Istället borde jag från början letat efter en erfaren administratör med lång arbetslivserfarenhet. Den stabiliteten hade behövts i företaget från början.
Dessutom skulle jag anlitat en expert på arbetsrätt innan de första anställningsavtalen skrevs. Just tilliten var det som stjälpte mitt företag.