Delegering – ambassadör (40)

Tjänstebeskrivning Redigera inlägg

På vägen hem från senaste ledarskapsutbildningen i Stockholm skrev jag ner tjänstebeskrivningar. Det är så svårt att delegera! Blir det inte gjort är det så lätt att fixa det själv. Dessutom tar det alltid längre tid att förklara än att det göra det själv.

Men jag har förstått att jag måste lära mig delegera det som någon annan kan göra…

Från början hade jag tänkt att någon annan skulle renskriva mina anteckningar… men när det gått tre veckor utan att det blivit gjort fixade jag det själv… tog faktiskt inte så lång tid… Hm… läser hur dumt det låter och inser att jag är urdålig på att delegera!

Här behöver jag verkligen sätta fokus!

Någon som har några kloka råd att ge?

Kommentarer

  • avatar     Nina Wahlin
    mmmmmm Bra frågeställnng. Återkommer med en blogg om detta. Nu väntar dagen. Har en workshop som heter Insiktfullt företagnde där detta bla ingår. Se sina egna hinder och möjligheter. Du har tagit första steget. Du ser och känner vad du behöver förändra. Du kan prova att börja med att byta ut MÅSTE med VILL och sedan förstärka till VILL med hur det tjänar dig.” Måste” låser och leder till ytterligare presations ångest ~du skriver att du är URDÅLIG…näe…men du har fram till nu gjort val som inte tjänar dig längre och nu vill du ändra på det 🙂 kram
    2010-05-03 kl 07:59          Gilla       Sluta gilla
  • Hej Annika, Förstår att du våndas, men som jag ser det ska du ta hand om omvärldsanalysen, säljet och den strategiska planeringen och överlåta den dagliga driften åt dina anställda. Det handlar i grund och botten om att komma överens med dig själv att inte kräva perfektion varken av dig själv eller dina medarbetare. Den där obehagskänslan du har inför delegering har troligen att göra med att du inte litar på att det blir perfekt. Men, hör här: det behöver inte vara perfekt, men det måste vara TILLRÄCKLIGT BRA. Du måste också komma överens med dig själv om att det är helt okej att andra löser uppgifter på ett annat sätt än du – det är ju slutresultatet som räknas (inom rimliga gränser förstås, det får inte ta hur lång tid som helst och till vilket pris som helst). Förmodligen har du mycket kompetenta medarbetare, annars hade du väl inte anställt dem. Tänk på det varje gång det tar emot att delegera!
    2010-05-03 kl 09:40          Gilla       Sluta gilla
  • avatar     Eva Fröberg
    Våga släppa taget -kontrollen- saker kan göras på flera sätt:huvudsaken att resultatet blir tillfredsställande. Lycka till Annika!
    2010-05-03 kl 09:46          Gilla       Sluta gilla
  • Jag tror att de flesta företagare – läs också småföretagare – är vana att få saker och ting ur händerna snabbt. Skulle inte förvåna mig om man finner de flesta ”doers” i de grupperna. Att delegera kräver träning, att släppa på kontrollen och också att sätta av tid. Skitjobbigt tycker jag som är en typisk doer…
    2010-05-03 kl 14:56          Gilla       Sluta gilla
  • Tack för alla kommentarer och kloka ord! Det som är härligt med den här bloggen är att det blir en analys av sig själv. Ofta skriver jag ganska snabbt… och jag vet att jag försöker förändra från måste till vill…men tydligen slinker det igenom ändå… Ok – jag vill verkligen lära mig delegera!!! Men det är nog lite som det här med städhjälp… man har inbyggt i sig själv att det är lite fult att be någon annan att göra saker som jag faktiskt kan göra själv! Och det där övergripande – säljet och omvärldsanalysen är ju saker jag verkligen älskar!!! Fniss… det är faktiskt så att mina anställda löser många saker väldigt mycket bättre än jag gör!!! Jag har verkligen fantastiska anställda! Men ibland är jag otydlig i delegeringen… misstänker att det är här felet ligger. Ni lär nog få höra fortsättningen!
    2010-05-03 kl 16:10          Gilla       Sluta gilla         Ta bort
  • avatar     Monica Reer
    att delegera handlar ju om att våga låta andra ta kontrollen.. på saker som man vet man är bra på och att då lägga ansvaret i någon annans hand blir inte helt enkelt. ibland nödvändigt,och en del i utvecklingen för en själv och för firman. om sen det var ett råd låter jag vara osagt 🙂
    2010-05-05 kl 10:56          Gilla       Sluta gilla
  • Jodå, jag behöver alla kloka kommentarer jag kan få… det är inte lätt det här…

Erfarenhet

Här hade jag de största bristerna. Jag lyckades aldrig göra riktigt bra tjänstebeskrivningar och få till någon riktigt bra uppföljning.

Ett stort problem var också personalomsättningen. Den berodde delvis på bristfällig rekrytering.

Sett i backspegeln skulle jag haft större fokus på rekryteringen.