I det keltiska årshjulet firas åtta högtider.
När jag skrev Oväsen i Älvdalen reagerade jag över att avrättningar och rannsakningar ofta sammanföll med dessa högtider.
Fanns det något som levde kvar från katolsk tid.
I Peder Svarts krönika hittade jag att folk samlades i gamla Uppsala för att fira Eriksmäss och på isen i Uppsala för en Disamarknad.
Disa?
Då visste jag inte vad Disa var – men tack vare Ulrika Jäger har jag fått lära mig mer.
Ulrika är etnolog och har studerat många äldre kulturer. Utifrån dessa studieresor och grävande i svenska arkiv har hon en stor kunskap om folktro i Norden.
Här hittar du hennes text om Disatiden (obs länken är endast tillgänglig fram till vårdagjämningen 2025).
Tideräkningen för dem som brukade jorden
Sedan urminnes tider har min släkt brukat jorden. Hur kunde mina förfäder veta när det var dags att så?
Råden i Bondepraktikan är ofta kopplade till namnsdagarna. Bakom namnen kan vi hitta katolska helgon. Fram till reformationen firades dessa helgon genom mässor och det var självklart att räkna tiden för sådd och skörd i relation till mässorna.
Men hur var det innan kristendomen? Dvs i slutet av 900-talet och tidigare.
Det finns teorier om att flera stensättningar är bygda med utgångspunkt från solhögtiderna.
Vad är solhögtiderna?
Det finns fyra solhögtider: Vårdagjämning, höstdagjämning, midsommar och midvinter. Mellan varje solhögtid är det tre fullmånar.
Kan de ha räknat tiden utifrån fullmånarna?
I så fall sammanfaller fullmåne nummer två med högtiderna i det keltiska årshjulet.
Vore det då inte rimligt att anta att motsvarande tideräkning användes här i Norden?
Hur skulle man annars veta när tiden för sådd infaller?
Vad hände i anslutning till andra fullmånen efter midvintersolståndet under 1600-talet?
Dalarna 1671
Under vinter halvåret gjorde slädföret det lättare att färdas i Sverige. Därför hölls de ordinarie tingen under vintern.
Det var under ett sådant ting 1668 som den första rannsakningen hölls på ett ordinarie ting i det stora oväsendet. I anslutning till Eriksmäss 1669 avrättades de som dömts i de två första rannsakningarna. Då hade ryktesspridningen redan börjat i Mora.
I augusti hölls rannsakningen i Mora. Detta sammanfaller i tid med den andra fullmånen efter midsommarsolståndet.
Men det räckte inte för att få slut på ryktesspridningen. Nya rannsakningar hölls och domarna skickades till Hovrätten för att fastställas. Där blev de liggande och till slut hade folket fått nog och krävde en ny rannsakning. Det resulterade i den andra trolldomskommissionen som sändes till Leksand, Rättvik, Mora och Orsa i januari – februari 1671.
På bloggen har jag tidigare skrivit om den trolldomskommissionen, som du kan läsa om här.
Nordingrå februari 1675
I Nordingrå anklagades 113 kvinnor för trolldom.
Du kan läsa mer om den processen i ”Ondskan i Nordingrå” av Kalle Holmqvist.
På sidan Trolldomsprocesser har jag samlat information om Nordiska trolldomsprocesser och på FB-sidan Nordiska trolldomsprocesser hittar du dagens livesändning (kan hända att den försvinner efter 30 dagar).
Där hittar du också information om nästa högläsning.
Fysiska tidsresor
Under 2025 kommer jag utveckla bokningsbara event där jag delar med mig av mitt sätt att resa i tiden.
Stockholm i mars 2025 (mer info kommer)
Billesholm den 31 maj 2025 (tema 1925)
Billesholm den 10 juli 2025 (tema dinosaurier)
Österlen i augusti 2025 (mer info kommer)