Det är verkligen komplicerat. Trafikverket följer bara det gällande regelverket. Regelverket har utformats utifrån gällande lagstiftning i bl a Plan- och Bygglagen och Väglagen. Synen på bilen är väl inarbetad i alla nivåer. Både i Sverige och utomlands. Dessutom är människan av naturen lat.
Jag har inte något svar på hur vi kommer vidare. Men vad jag vet är att bilnormen måste ersättas av en hälsonorm nu. Ändå kommer det vara svårt att få människor att cykla eftersom det krävs en fysisk ansträngning. Därför behövs även ekonomiska incitament för att flytta trafik från bilen till cykel, gång och kollektivtrafik.
Skälen för att få fler att cykla är många – men det viktigaste är
- en hälsosammare miljö (är det bara jag som får huvudvärk och bli illamående när jag vistas i starkt trafikerade miljöer?)
- folkhälsan (jag lovar – med mer transportcykling kommer BMI gå ner avsevärt i Sverige. I Nederländerna var det tydligt att de som hade moped var betydligt mer överviktiga än cyklisterna.)
- frihet (bilreklamen är ofta inriktad på att bilen gör oss fria – jag menar att det är tvärt om. Den vanligaste förklaringen till att folk inte cyklar är att de bor intill en starkt trafikerad väg som saknar säker cykelväg. Bilen skapar ofrihet. Allt färre föräldrar vågar släppa ut barnen på cykel.)
Och så klart klimatfrågan – men där är debatten intensiv – så jag lämnar den därhän då jag anser att ovanstående skäl är tillräckligt tungt vägande.
Så – vad kan vi göra?
I åratal har jag gnällt, lyft fram förbättringsmöjligheter, försökt få politiker att förstå, försökt att få fler att reagera.
Nu inser jag att frågan är så komplex att det är meningslöst att försöka argumentera. Istället hoppas jag att vi tillsammans kan få fler att få upp ögonen för cykling via sociala medier.
I fortsättningen kommer jag lägga upp cykelbilder på instagram på torsdagar med #thursdaysforbicycles och på fredagar med #CyclistsForFuture. Med det vill jag visa att vi är många som cyklar. Vi cyklister behöver synas i sociala medier, göra vår röst hörd.
Argumenten för ökad satsning på cykling är många och solklara. Det är dags att bilnormen ersätts av en hälsonorm.
Lyssna gärna till Andreas Magnussons tal den 20 september 2019 på Medborgarplatsen i Stockholm.
Länkar
Här hittar du en sammanställning av övriga inlägg inspirerade av Cykelfestivalen i Skurup.