I går tog vi tåget till Malmö för att cykla de 84 kilometerna till Helsingborg. Med vinden i ryggen och bra underlag klarar vi den sträckan utan problem.
Lunch på Fiskeboden i Lomma – en av våra absoluta favoritrestauranger.
Nu blev det inte så – i Hofterup gav vi upp efter massor av felcyklingar pga utebliven eller förvirrande skyltning.
Efterrätten åt vi på stranden i Lomma – svenska jordgubbar – kan det bli mer sommar än så?
Rosendoften kom med vinden
Den här leden har verkligen potential. Längs vägen finns det gott om mysiga matställen och avstickare. Den delen av leden som vi lyckades hitta hade trevlig dragning – både genom villasamhällen och kustnära.
Det stora problemet är skyltningen.
Drickapaus i vallmohavet
Vi frågar oss givetvis om INGEN provcyklade leden innan invigningen. Tanken med en påkostad invigning borde väl vara att inspirera fler att cykla. Vi blev bara irriterade av att irra runt. Hade vi inte varit inbitna cyklister tror jag inte att vi hade gett ledcyklingen fler chanser.
Förslag till vägverket – anlita Lions för att sätta skyltar. Tack vare dem var det enkelt att hitta till depån i Löddeköpinge
Så – om du planerar att cykla Sydkustleden från Malmö och norrut råder jag dig att vänta tills skyltningen har kompletteras – dvs ett år eller två.
Att hitta leden vid Barsebäckshamn var helt omöjligt söderifrån om du inte har egen karta. Vi valde till slut Skåneleden – fantastisk sträckning.
Jodå, här tar vi oss fram med våra hybridcyklarAlla spångar borde vara nätklädda för att inte riskera fastna med hjulen.
Det blev inte så många bilder eftersom vi tog klipp för en vLogg.
I Hofterup gav vi upp när vi letat efter skyltar för jag vet inte vilken gång i ordningen. Istället cyklade vi via Häljarp, Asmundtorp till Rönneberga Backar.På toppen ligger flera bronsåldershögarFrån toppen av Rönneberga backar är det lätt att förstå varför Karl XI valde att slå läger här under skånska kriget. Från 100 meter över havet har du god utsikt över omgivningarna.
Härligt att ni hittade era avstickare! Var säkert någon mening med det också 😉
Toppen att du tipsar om det här tycker jag.
Är näten på spängerna för cyklars skull? Har trott att de är halkskydd typ … De känns som riskybusiness när man springer ibland, om ett hörn har lossnat eller man springer med dubbade skor som fastnar. Oavsett är det ju fenomenalt att nån fixar det där med spänger!
Och vilka bilder! Jordgubbar i sanden. Vallmo! (exotiskt för en göteborgare) och det öppna landskapet. Tack!
Tror egentligen näten är för att inte vandrare skall halka – men som cyklister uppskattade vi dem!
Jodå, här blommar vallmo i massor – redan!
TACK för din kommentar!
Kommentarer är stängda.
Vi använder cookies för att din läsarupplevelse ska bli så bra som möjligt. Om du fortsätter att använda denna webbplats kommer vi att anta att du godkänner detta.Jag förstår
Härligt att ni hittade era avstickare! Var säkert någon mening med det också 😉
Toppen att du tipsar om det här tycker jag.
Är näten på spängerna för cyklars skull? Har trott att de är halkskydd typ … De känns som riskybusiness när man springer ibland, om ett hörn har lossnat eller man springer med dubbade skor som fastnar. Oavsett är det ju fenomenalt att nån fixar det där med spänger!
Och vilka bilder! Jordgubbar i sanden. Vallmo! (exotiskt för en göteborgare) och det öppna landskapet. Tack!
TACK!
Tror egentligen näten är för att inte vandrare skall halka – men som cyklister uppskattade vi dem!
Jodå, här blommar vallmo i massor – redan!
TACK för din kommentar!