Mera cykelglädje åt folket


I samarbete med Jönssons cykelaffär Billesholm med mer än 1 200 olika nya färdigmonterade cyklar i butik.

 

Jag delade förra inlägget om bilskam i FB-gruppen Cyklistbubblan. Vilket härligt diskussionsklimat och så många intressanta kommentarer.

Här är några:

Jag har bilskam fast jag inte ens har körkort. Men bara av att tillhöra samma ras som anser bilen vara ett smart transportmedel får mig att skämmas. Bygga om hela världen för att kunna ta sig fram med bil och göra den nästintill oanvändbar till andra aktiviteter som att gå, andas, lyssna på fågelsång och sånt. Så jag säger inte nej till lite mer bilskam!?

Cykelhandlaren use his new bike for the first time – a handbuild Nishiki! Here waiting for the ferry in Trelleborg.

Jag skulle säga att cyklar på tåg, fler och bättre tåg med fler stopp skulle lösa allt för mig. Jag löser ALLA former av transporter i Sveriges största stad med lastcykel. Drömmen vore att kunna köra ombord en fullastad lastcykel på ett tåg och åka dit jag behöver med det jag behöver. Betalar gärna 5-10 gånger nuvarande platsbiljett. Men SJ tillåter än så länge ingen cykel så det känns avlägset ☹️

rent a bike
Kullaturen is 25 kilometer along the Kattegattleden. If you don’t have your own bike it’s possible to rent.

Definitivt skulle bilskam behövas. Verkligen ett slöseri att ensam åka bil i en storstad. Lågt hängande frukt i kampen för hållbarhet. Men jisses vad motstånd bilkulten gör. Sök din medmänniska med blicken, då visar sig i regel skammen, som finns där i kulissen någonstans. När jag cyklar försöker jag söka bilisters blickar. Forskning visar nämligen att man blir mer självmedveten av andras blickar.

Även i Klimatklubben diskuteras vårt förhållningssätt till bilen.

Jag tycker man skulle ta bort hälften av parkeringsplatserna på innerstadens gator och bredda cykel och gångvägar. Det skulle även göra att människor i innerstaden ägde färre bilar. Men behöver inte ha bil i innerstaden om man inte möjligen är rörelsehindrad. Jag känner familjer i Stockholms innerstad som har upp till 3 bilar för ett hushåll. Det är inte vettigt. Det är trångt om gatuutrymmet och om gångtrafikanter och cyklister får mer utrymme kommer fler välja det dessutom.

Alla transportsystem medför buller och tar mark i anspråk, samt skapar olyckor och orättvisor.

Ytan som bilismen och lastbilarna kräver är extremt stor i förhållande till den transportvolym som vägtrafiken utgör.

Detta medför svårigheter att klara av godtagbar dagvattenhantering och grönstrukturer i våra städer.
Ett miljöproblem som ofta glöms bort.

Bilismen tränger även bort gående och cyklister.
Här är det särskilt barn och ungdomar som blir drabbade.

När jag var liten cyklade mer än 70 procent av eleverna till skolan. Idag är det endast 15 procent.
Detta skapar hemska miljöproblem och särskilt vid skolorna för att föräldrarna skjutsar barnen till skolan.
Återigen är det barnen som drabbas mest av bilarna och dess avgaser och hårda framfart.

Hög tid att helhjärtat satsa på på gång- och cykeltrafik samt spårtrafik och annan kollektivtrafik.

I Ängelholm prioriteras cyklister. Bra skyltar och många cykelvägar.

Inaktiviteten som skolskjutsandet med bil av barn medför enorma hälsokonsekvenser för barnen. Inaktiviteten orsakar övervikt, koncentrationsproblem, högt blodtryck och diabetes i allt högre grad hos barnen.

Att inte uppmuntra barnen till att gå, cykla eller ta kollektivtraffik påverkar deras hälsa starkt negativt.
Endast 7 av 100 barn i Sverige rör på sig i tillräcklig grad. Det är en hälsokatastrof.

Life its good
I couldn’t say it better 🙂

Jag kunde inte hålla med mer! När jag var liten gick de flesta till skolan, eller cyklade. Som fotgängare i Stockholm känner man ofta att man är undanträngd, cyklister och fotgängare får ofta slåss om samma lilla yta.

Är vi på väg mot ett paradigmskifte där vi börjar ifrågasätta bilens roll?

Blir glad när rapport gör en positiv vinkling kring cyklar.  16 minuter in i inslaget intervjuas en familj som ska pröva klara sig utan bil i Linköping.

Nyfiken på cyklar?

Hur använder du din elcykel?

Vad ska du tänka på när du väljer cykel?

Vad är skillnaden på olika elcyklar?

Fler länkar

Är bilskam nästa trend?

Koldioxidutsläpp och nya trender (med massor av länkar till tidigare inlägg)