På Kristi Himmelsfärdsdag är många söndagsstängda ställen öppna. Därför tänkte vi börja på Larsviken. Nu kom vi aldrig ens dit, en slingrande Bygdeväg gjorde längtan efter att cykla olidlig redan i Allerum.
Kulla Gunnarstorp
Vi parkerade bilen i en ficka vid vägen och kastade oss upp i sadlarna. Vilken skillnad! Dofter, fågelsång, kupering. När du skämt bort dig med att cykla är varje bilfärd en plåga. Särskilt nu på våren.
Hittarp
Vi följde vägen till Hittarp och hittade en underbar skogsväg med doftande hägghängen i näshöjd.
Glädjen varade inte länge. En sur hundägare upplyste oss om att här var det minsann inte tillåtet att cykla. Förbudsskyltarna hade vi tydligen missat. Sura tanten malde på om att det var så många som promenerade här.
Vi slog följe med ett par cyklister som ledde sina cyklar. De var lika förälskade i cyklingen som vi. Jag frågade om deras bästa cykeltips.
”Överallt”, kom svaret.
Domsten
Efter sura-tantens kommentarer hittade vi massor av förbudsskyltar. Är det verkligen förenligt med målet att bli en cykelvänlig destination?
Alla skogsvägar som man får gå på borde man få cykla på. Istället för förbud borde det finnas ett vägmärke som upplyser om att det är promenadcykling. Att cyklisterna ska ta hänsyn till de gående.
Viken
I Viken såg vi ett anslag om Paul Jönska gårdens trädgård var öppen alltid.
Medan vi letade efter gården kom vi i samspråk med två cyklister som letade efter en av Kullahjuls kontroller.
Vi kom fram till att det borde finnas fler cykelaktiviteter och jag berättade om Naturskyddsföreningens cykelturer som planeras till hösten. (All info kommer på Jönssons cykelaffärs FB-sida.)
Viken visade sig från sin bästa sida, men det var för tidigt för lunch. Istället slank vi in på Conditori Öresund och köpte en sockerbulle och en Gosen.
Expediten berättade att de bakade allt på plats.
Cykelförbudsskyltarna fortsatte hagla.
Istället för slingrande strandnära Skåneleden hänvisades cyklister till trafikerade vägar mellan husen.
Ibland trotsade vi förbudsskyltarna och cyklade längs folktomma vandringsleder.
Lerberget
Det förvånar mig att det inte finns fler rökeriet och fiskaffärer i hamnarna. Den här sträckan har verkligen förutsättningar att utvecklas för cykelturism.
Höganäs
Här hittar vårt omdöme om Bryggan.
I Höganäs hittade vi ett genuint konditori med enormt sortiment och – på samma gata – en riktig leksaksaffär.
Tänk att det kan finnas en riktig leksaksaffär som klarar konkurrera med leksaksavdelningarna på Maxi, Cash och de stora kedjorna.
Vi bytte några ord med innehavaren som berättade att allt fler uppskattar den kunskap och service de har. Hon avslöjade att de sedan en tid driver House of vita och den vägen skaffat stor erfarenhet av internetförsäljning. Samtalet väckte tankar kring våra handelsvanor.
På vägen tillbaka valde vi att strunta i cykelförbudsskyltarna och tränade balans längs slingrande stigar.
Viken
Motvinden var inte så farlig som vi trott. Solen gassade och de enda stoppen vi gjorde var för att dricka.
Nu ville vi hem till solsängarna bag längan.
Tack
Tack arga-tanten för inspirationen till dagens blogginlägg. Utan din hjälp skulle vi aldrig ha lagt märke till alla förbudsskyltar.
Dagens cykling
Det blev inte långt alls men massor av upplevelser och njutning.
Sträckan mellan Kulla Gunnarstorp är 15 kilometer kortaste vägen – vi cyklade 4,6 mil totalt.
Fleninge
Tips till Familjen Helsingborg.
Gör sträckan mellan Fleninge och Hyllinge cykelvänlig med en kombination av Bygdevägar och cykelvägar samt sätt upp skyltar. Då skapas en bra förbindelse mellan Kattegattleden och Söderåsen. Söderåsen har höga naturvärden som internationella turister uppskattar.