Effektivisering och stresshantering Redigera inlägg
Att vara företagare innebär att man måste hålla väldigt många bollar i luften samtidigt. Svårigheten är att prioritera.
Igår var jag på utbildning om stress och effektivitet i advokatsamfundets regi. Mycket klokskap – bl a ”Man presterar bättre om man är lycklig”
Ett av alla tips vi fick var att skriva ner hur vardagen ser ut för att utifrån verkligheten effektivisera. Hm… jo, jag vet… e-post och sociala medier stjäl min uppmärksamhet. De föreslog att man skulle ta reda på när man jobbar som bäst. Den tiden skulle man värna om och göra de jobbiga uppgifterna. Mailen skulle kunna begränsas till tre gånger om dagen. Klokt!
De rådde oss också att göra en sak åt gången och göra den färdigt då varje byte av arbetsuppgift kräver omställningstid. Inte helt lätt som företagare – men jag ska verkligen försöka att lägga om min vardag. I morgon skall jag skriva upp allt jag gör. Sedan blir det analys och därefter nya strukturer!
De sa att man skulle lägga upp en struktur som man kunde improvisera ifrån utan att lämna strukturen. Några gånger om dagen skulle man gå tillbaka och kolla strukturen.
Andra tips var
a) Börja alltid med surdegen. Identifiera rätt surdeg, sätt igång och utför (annars ligger den och stjäl energi)
b) skapa superpålitliga system där inget faller utanför
c) avsätt tid för att jobba ostört med krävande ärenden.
så hade de regeln om de fyra F-en
Föredömlig
Förhandsplanering
Förhindrar
Fiaskon
Så – nu är det bara att sätta igång och effektivisera byrån och förebygga stress 😉
Kommentarer
-
Eva Sandegaard Alveheimlåter som mycket bra tips! tack Annika…/Eva i Burs2011-05-31 kl 23:19 Gilla Sluta gilla
-
AnonymousSå kloka ord…gäller ”bara” att omsätta i handling…Hur svårt kan det vara?2011-06-01 kl 08:41 Gilla Sluta gilla
-
Annika AndebarkHar försökt att anteckna allt jag gör idag. Kan konstatera att jag misshushållar med min bästa tanketid. Förbannar mitt beroende av att gå in och kolla mail. Det positiva är att här finns en utvecklingspotential.