Fokus och effektivitet! Redigera inlägg
När jag räknade på hur många timmar jag tillbringat på kontoret de senaste veckorna blev jag fundersam. Reaktionen var omedelbar och lämnade kontoret vid lunch för tid med sonen. Insåg helt enkelt att livet springer ifrån mig. Att det finns värden som är oersättliga – som tiden med nära och kära.
Reflektionen på dagens morgonpromenad gjorde mig fokuserad. Låste in mig på rummet och har bara systematiskt tagit mig igenom ärende efter ärende. Faktiskt varit riktigt effektiv!!! (Däremot inte så trevlig och social…)
Samtidigt inser jag en massa
1. Ombyggnation är ett helsike – inte nog med alla beslut som skall fattas och som hela tiden splittrar upp min vardag. Bankandet, borrandet och sågandet stör mitt fokus. Det tröttar! I framtiden skall vi ha fokus på att skapa en lugn och bra arbetsmiljö!!!
2. Först när jag värdesätter min egen tid värdesätter andra den! Dörren måste vara stängd – inte låta tiden rinna iväg utifrån andras prioriteringar. Sekreterarna får hålla undan. Hur det än är så är det i nuläget bara min tid som ger intäkter. Det är lätt att glömma bort när alla gärna ställer frågor som de faktiskt skulle kunna lösa.
3. Struktur, struktur, struktur – jag måste veta vad som är viktigt och kommunicera detta till alla anställda så att de tar ansvar! Jag kan inte finnas överallt och kontrollera allting. Men jag måste skapa strukturerna – ha ett hököga!
4. Som ledare är det nödvändigt att vara rädd om min energi. Den får inte sippra iväg på fel saker. Det är viktigt att hitta de aktiviteter som ger mig energi och får mig att må bra. Omge mig med människor som ger energi och vara vaksam och kunna hantera de männsikor som stjäl min energi.
Fler tips på hur vi blir effektivare emottages tacksamt!