Sälja tid – ambassadör (83)

Sälja tid Redigera inlägg

2010-09-14 kl 09:54 av Annika AndebarkGilla9 kommentarerTaggad annik andebark122 visningar

Hur gör ni andra som säljer tid när klienter avbokar så sent att ni inte hinner ringa in någon annan som står på kö.

Vi har länge tänkt ta betalt för tider som avbokas i sista minuten – men hittills har vi inte kommit oss för att göra det.

Idag blev jag riktigt irriterad. En avbokning kom efter kl 21 igår – för att man glömt att höra av sig tidigare.

Dagligen får vi tacka nej till ärenden pga att vi inte har några lediga tider förrän i slutet av oktober. Det är lockande att kräva in förskottsbetalning innan tiden bekräftas.

Funderar på hur vi skall hantera våra nya affärsmodeller. Ibland inbillar jag mig att avbokningsfrekvensen är högre bland de klienter som kontaktat oss via nätet.

Någon som har någon erfarenhet kring detta?

Kommentarer

  • avatar     Nina Wahlin
    Jag har 24 tim avbokning annars fullbetalning. Viktigt med tydlighet och ömsesidig respekt känner jag i alla relationer. Jag har i många år haft följande policy. utifall JAG ställer in med mindre än 24 tim avboknng har uppdraggivaren /och eller klienten nästa tillfälle utan debitering. (för mina Doula uppdrag har jag backup) Varm kram
    2010-09-14 kl 10:46          Gilla       Sluta gilla
  • Hej Annika, Saknade dig på Malmöträffen igår! Andra välkända bloggare:-) från Ambassaden var med, men dem hade du visst träffat nyligen. Apropå betalning: det är väldigt respektlöst att ställa in så sent, så det är klart att du ska ta betalt. Det är bara force majeure som kan avstyra det. Hur du ska gå till väga klurar du bäst ut själv, det är olika i olika branscher, men de flesta har full debitering om det är så sent som det du beskriver.
    2010-09-14 kl 11:45          Gilla       Sluta gilla
  • I min bransch drabbas vi ständigt av detta, folk som bokar bord och inte dyker upp, och det händer att vi också tackar nej till andra som vill boka. Att ta något betalt för utebliven inkomst är inte att tänka på i vårt fall för det är inte kutym att man gör det i restaurangbranschen, men faktiskt något man börjat prata om. När det gäller andra tjänster och konslutationer tror jag att människor är mer vana vid att man tar betalt vid sen eller utebliven avbokning, huvudsaken är att man är tydlig när man bekräftar bokningen.
    2010-09-14 kl 11:47          Gilla       Sluta gilla
  • Hej Annika, Saknade dig på Malmöträffen igår! Andra välkända bloggare:-) från Ambassaden var med, men dem hade du visst träffat nyligen. Apropå betalning: det är väldigt respektlöst att ställa in så sent, så det är klart att du ska ta betalt. Det är bara force majeure som kan avstyra det. Hur du ska gå till väga klurar du bäst ut själv, det är olika i olika branscher, men de flesta har full debitering om det är så sent som det du beskriver. När det gäller nätbokningar låter det rimligt, det känns nog inte lika skarpt om man slänger iväg ett mejl liksom, men du kan ha en betalningsrutin på din sajt där du tar en handpenning.
    2010-09-14 kl 11:47          Gilla       Sluta gilla
  • Tack för kloka kommentarer! Ledsen att jag inte kunde närvara igår! Vi har väldigt mycket att göra… så jag kände att jag var tvungen att arbeta undan… en del skrivande…
    2010-09-14 kl 12:05          Gilla       Sluta gilla         Ta bort
  • Vi kör med debitering vid sena avbokningar och är noga med att ha det med i våra bekräftelser så att det inte råder några tveksamheter kring detta.
    2010-09-14 kl 21:26          Gilla       Sluta gilla
  • Vi ska ha grupputveckling med Anne Looström – kanske sådana här frågor som vi också borde diskutera. Mycket handlar om att implementera rutiner hos alla – och det är enklare att göra det innan vi anställer för mkt personal!
    2010-09-15 kl 08:11          Gilla       Sluta gilla         Ta bort
  • avatar     Monica Reer
    avbokad tid ska självklart debiteras, man får nog vara väldigt flexibel med vilka som ska betala. vissa männikor sätter det i system att avboka= faktura för debitering. endel gör det ”ones in a life time” och har själ för det och då kankse man låter bli, händer det några gånger kanske med gilltigt själ 50 % är på sin plats att ta ut? det viktigaste oavsett, är att man följer upp debiteringen och inte bara skiver och säger att så är fallet ,utan verkligen skickar ut den där fakturan, då lär sig folk att respektera din tid.
    2010-09-15 kl 16:16          Gilla       Sluta gilla