Telia – blir så förbannad… Redigera inlägg
Sommaren 2008 flyttade jag över min verksamhet från enskild firma till aktiebolag. I samband med detta skrev jag till Telia och bad dem flytta över samtliga avtal till aktiebolaget.
I min enskilda firma hade jag ett Småföretagarpaket. För en fast avgift om 300 kr per månad slapp jag betala samtalstid. Istället betalade jag bara öppningsavgift för samtalen.
Telia fortsatte att skicka fakturor för den fasta avgiften i Småföretagarpaketet. Eftersom det var mycket att göra lusläste jag inte fakturorna – vilket man kanske skulle ha gjort.
Nåväl, i samband med att jag tecknade ett nytt mobilabonnemang i februari uppmärksammades att jag både betalade den fasta avgiften för småföretagarpaketet och samtalsavgift. Under ett år hade detta inneburit 4 416 kr i samtalsavgifter!
Jag talade med Telia om detta i telefon. De skulle titta på det. Inget hände. Jag ringde igen. Blev uppmanad att skicka in en skriftlig reklammation. Inget hände. De fortsatte att fakturera den fasta avgiften. Först när jag slutade att betala i augusti började de kreditera avgifterna.
Idag har jag ånyo ringt till Telia. De hade förvisso mitt brev från den 15 juni 2009 – men de kunde inte göra något. Genom att jag hade betalt fakturorna ansåg de att jag godkänt dem!!!! Dessutom räckte inte den reklammationen som jag skickat in – som de facto de hade i sina system. Jag skulle maila in det på nytt – nu till en annan avdelning!!!!
För min del är det otänkbart att inte betala telefonräkningen. Det värsta som kan hända är att telefonabonnemanget stängs!
Det är verkligen inte lätt att vara företagare!
Erfarenhet
Mitt råd är att ha superkoll på alla avtal. Sätt dem i en särskild pärm och kontrollera regelbundet att de följs upp. Även om du delegerar uppgiften till någon måste du själv ha koll.