Samarbetspartner Redigera inlägg
När jag började som företagare hade jag mycket liten erfarenhet av ledarskap. För att träna engagerade jag mig ideellt. Först var startade jag Qlaramässan 2005 och 2006 där jag fick 40 st kvinnliga företagare att sträva mot samma mål och att samarbeta. Därefter var det Ja till Österlen – Nej till skifferbrytning där vi fick 10 000 personer att skriva på namnlistor mot skifferbrytning på Österlen, arrangera bymöten och ett stort informationsmöte den 11 juli 2007. Till informationsmötet kom 600 personer.
Alla arrangemangen har gjorts helt ideellt – utan en enda krona i budget.
När det gäller anställda har jag också prövat en del. I början anställde jag personal som var som jag – högt tempo och drivande. Nu har jag insett att det inte fungerar med mer än en som är som jag. Istället behöver jag lugna, stabila, analytiska personer. Människor med ett lägre tempo. Förr kände jag frustration när jag arbetade tillsammans med människor med lägre tempo. Nu inser jag att de behövs för att jag inte ska speeda upp mig för mycket.
Istället försöker jag hitta externa samarbetspartners med mitt tempo. Människor som kommer in i företaget tillfälligt och tillför energi. Människor som jag bara älskar att jobba tillsammans med. Som ökar min kreativitet.
När det gäller marknadsföring har jag arbetat med Frida sedan jag startade företaget. www.fridasgrafiska.se. En ung entreprenör som jag beundrar. Profilgrejor beställer jag via www.anderzon.se. Företaget drivs av en kille som gick i min klass på gymnasiet.
På it-sidan växlade jag för några år sedan upp från en kompis som hjälpte mig ideellt till Olof Jolom, www.jolom.se. Också en ung entreprenör. Jag gillar att stötta yngre kreativa krafter!
Ända sedan jag köpte fastigheten har www.keller-glenn.se ställt upp och fixat med hög kvalitet och servicegrad. Nu när jag ska bygga om anlitar jag www.edstrands.se. Båda företagsledarna är födda 1969 – som jag.
Alla ritningar inför ombyggnader av huset har gjorts av Anna Steumer, www.husberg-arkab.se. Anna är yngre än jag och hon har arkitektkontor i Hammenhög. Kan jag handla lokalt gör jag det!
När det gäller hemsidan har jag inte haft samma tur. Jag är en krävande uppdragsgivare som ställer krav på hög kvalitet och att man håller överenskommelser. Nu på fjärde försöket tror jag att jag hittat rätt. Det kändes i vart fall väldigt rätt i onsdags när jag träffade företrädare för www.presis.se. Redan när jag var inne på deras hemsida tilltalades jag av att de delade mina värderingar vad gäller miljö och att värna personalen.
Funderar på vad det är som får mig att välja en samarbetspartner. Vad skiljer mina bevekelsegrunder från mina klienters sätt att välja advokat?
Själv väljer jag utifrån
1. Känslan – det skall kännas kul att samarbeta, jag måste känna tillit och gilla personen
2. Kvalitet – jag ska få den kvalitet jag betalar för.
3. Värderingar (men kanske kommer de in redan under 1. Det är ganska subtilt egentligen)
4. Priset. Hittills har jag bara valt tryckeri utifrån lägsta priset. Jag brukar förvisso begära in offert – men i slutändan är det människorna som avgör vem som får uppdraget.
Hur tänker du?