Vid fatöljen ligger dagens ”Företagaren”. På FB fick jag ett meddelande från en kille som hade läst. Varenda gång samma känsla – en känsla av pirrande obehag innan jag vågar öppna tidningen.
Istället slinker jag in på bloggen. Kom på att jag ännu inte skrivit det där inlägget om annonsförsäljare. Jo, klagat har jag gjort. Vi företagare är överens – de stjäl alldeles för mycket tid. Reaktionerna från läsarna när jag berättade att jag svarat en annonssäljare med ”Hoppas du har något viktigt att säga för jag kommer debitera 26 kr/minut” fick mig att tänka om. Det är rätt att annonssäljarna bara sköter sitt jobb. MEN – deras oönskade samtal kostar företagen stora summor.
Därför blev jag positivt överraskad av mailet från Eniros säljare.
”Hej Annika,
Jag har försökt att komma i kontakt med dig av anledningen att jag ansvarar för den medverkan som Advokatbyrån Annika Andebark AB har på Eniro idag.
Detta mail skickar jag för att boka in ett telefonmöte så vi kan gå igenom er medverkan samt göra klart er medverkan inför kommande år.
Jag ansvarar för följande: Eniro.se, Gula sidorna Katalog, 118 118, Eniro Mobilt sök”
I fredags ringde han upp på avtalad tid och vi pratade i mer än trettio minuter. Vi kom in på mina sökord och David Lundahl frågade vad Notarius Publicus betydde. Frågan ledde in på en diskussion om juridik. Det visade sig att han sökt in till juristlinjen.
När samtalet avslutades kände jag inte mig bestulen på en enda sekund (vilket jag ofta gör när telefonförsäljare ringer och oanmält avbryter det jag håller på med.)
Nu ska jag stänga ner tekniken och sätta mig med tidningen Företagaren!