Ibland blir jag så trött på alla som ringer och vill få gratisråd. Skulle de gå till affären och kräva att få smaka frukten innan de köper?
Eva är fantastisk! Hon förklarar att de som ringer får boka en tid – att det kostar att prata med mig. För det är ju så det är. Det är inte bara de där 30 minuterna i telefon. För mig tar det tid att koppla om från det jag gjorde innan till det jag skulle göra. Dessutom har jag gigantiska att ringa listor, flera mail som behöver besvaras. Mina minuter är som äpplena i fruktdisken – bara det att de inte syns.
Jag visade Eva mina gratismallar och hon tittade på mig. Hur ska du ta betalt?
Men det handlar inte om att ta betalt. Det handlar om att ge svar till alla de som ringer med frågor som ”är så enkla”. Om de som tycker det är dyrt att betala ”för de där orden på pappret”. Men gör det själv då om det är så enkelt!
Oavsett hur enkelt det är så tar det lika mycket av min tid. Tid som jag skulle kunna använda till betydligt svårare saker som klienter tycker det är värt att betala betydligt mer för.
Mallarna är inte tänkta att använda utan rådgivning. För jag anser att det är i själva mötet som vi kan komma fram till vad du verkligen behöver. Sedan är det inte så svårt att skriva. Nej, svårigheten är att gå in i din situation – förutse de problem som kan uppstå. Det handlar om ett närvarande i klientmötet där jag är otroligt fokuserad.
Det är ett nytt sätt att jobba med juridik som är mer proaktivt. Nu ska jag sätta mig och sammanställa protokollet från gårdagens bouppteckningsförrättning. Det var premiär för mitt nya arbetssätt. Förrättningen tog två timmar – men det var ett möte som gick långt utanför en vanlig bouppteckningsförrättning. Det var ett möte där jag jobbade proaktivt med hela familjen. Dödsbodelägarna kommer att få länkar till hemsidan som de kan dela med sig av till sina barn. De råden jag gav dem har jag förstärkt på blogg och hemsida så att de kan ta till sig det i sin egen takt.
Samtidigt kan jag hjälpa så många fler genom att jag lägger det på nätet.
Så – från och med idag är det inte längre några gratis råd. Inte ett enda!!! Det kommer Eva att se till. Hon bokar tider, hon ser till att ”kulorna kommer in”, som hon säger. Ja, rätt och slätt – hon är min chef så att jag kan ägna mig åt det jag är bäst på – ha fullständigt fokus på att hjälpa klienterna!
Därför blev jag så himla glad när jag läste det här på Facebook!!! Stort tack!!! Nu vet jag att jag är på rätt väg!!!
Dina ord var ovärderliga Cathrin!!!!
Genom kreativa och skickliga Annika Andebark.
-
Annika Andebark stort tack – blir ju alldeles generad!
-
Cathrin Frisemo Gillar det du gör och då vill jag också dela det så andra får ta del av ditt fina och viktiga arbete. Önskar dig en fortsatt fin vecka
-
Annika Andebark Åh – stort tack!!! Du gjorde min dag!!!! Får jag citera dig i min blogg?
-
Cathrin Frisemo Varsågod, my pleasure! Självklart får du citera mig