Det finns många betallinjer. Funderade på vad min egen tid kostar. Om jag debiterar enligt rättshjälpstaxan motsvarar det 23 kr/minut.
Nyss ringde en telefonförsäljare. Ni vet det där snacket… ”Hej Annika, jag ringer från Telia ??? , hoppas du har… bla bla bla…” Jag lät honom hålla på en stund. Sedan sa jag; ”Jag hoppas att du har något viktigt att säga för min tid kostar 23 kr/minut.”
Jag kan lova ett ett telefonsamtal med en säljare aldrig avslutats snabbare!
För oss som säljer tjänster kan det vara klokt att räkna ut vår minuttaxa. För den skall vi betala lokaler, försäkringar, förkovran, material, marknadsföring, administration, löner…. mm mm mm.
När klienten bara har en enkel fråga tar det sällan mindre än 10 minuter – dvs 230 kr. Hur många skulle ens fundera på att gå genom kassan med varor för 230 kr utan att betala?