Vaknar sådär toktidigt och har äntligen inspirationen att skriva det där inlägget jag väntat på hela sommaren! Det om framtidens marknadsföring.
Boken ”Generationer..” av Linus Jonkman inspirerar fortfarande. Jag ska börja med att citera sidan 232; ”Vare sig du är intresserad av att appellera till X eller Boomers så är Y rätt väg att gå (med några få exklusiva undantag). Genom att appellera till Y stärker du ditt varumärke gentemot andra generationer!”
Ja, om du inte har läst mitt tidigare inlägg är detta rena hebreiskan. Generation Y är de som är födda 1982 och senare. Boomers är 40-talisterna och X den anonyma generationen däremellan.
Hur tänker då Generation Y om marknadsföring? Jag ska ta upp några punkter som Linus Jonkman skriver om i sin bok. Sedan i somras har jag iakttagit min egna ungdomar och delar författarens åsikter;
1) De är köpglada och konsumerar. När de vill ha något unnar de sig det. I smyg studerar jag dottern och hennes väninnor. De köper smycken och kläder på ett helt annat sätt än min generation gjorde. Hur många ungdomar har en iPhone?
2) De bestämmer sina egna trender. Det är sociala medier som styr vad som är ”inne” och det går blixtsnabbt. Dottern följer med i massor av bloggar. Hennes kunskap om nya produkter imponerar ständigt. I kyldisken plockar hon målmedvetet ut nya produkter hon vill testa vars innehåll hon har stenkoll på. Smink, klädtrender – hon är välinformerad om allt! Min väninna berättar om att företag nu kan lansera nya produkter genom en låda som bloggare prenumererar på. När bloggare skriver om en produkt får det stort genomslag på försäljningssiffrorna.
Enligt Linus Jonkman har den virala marknadsföringen dominerat 2000-talet. Jag har även märkt det i min verksamhet. Allt fler kontaktar oss för att någon rekommenderat oss. Inte sällan är det någon som följer mig i sociala medier som gett rekommendationen.
Om du inte håller måttet måste du å andra sidan vara beredd på att detta kan sprida sig lika snabbt i sociala medier.
3) Ibland förvånar det mig att ungdomarna inte irriteras över reklamen och jag håller med författaren när han skriver: ”vi älskar (och minns) reklam som vi uppfattar som ärlig, humoristisk, ironisk eller unik.” ”TV som media blir en allt mindre plattform för Generation Y eftersom det blir allt vanligare att denna generation inte ens äger en TV. MTV som var en pålitlig säljkanal för X-generationen har inte alls samma effektradie hos Y.”
TIPS från boken ”Generationer från Pearl Habour till Pearl Jam”
1) Kör inga tricks för du kan inte dupera oss. Vi genomskådar din produkt och din marknadsföringskampanj.
2) Säljer du en dålig produkt bör du kompensera detta med en superb prislapp på den och vara öppen med vad du erbjuder (sminka inte en gris). Kan du inte tilltala vårt hjärta behöver du tilltala vår plånbok eller vice versa. Den gyllene medelvägen leder emellertid till sotdöden.
3) Tänk på att det inte är du som marknadsförare som skapar trenderna hos Y. Ifall du vill skapa en trend behöver du först få ett antal trendsättare hos Y att gilla din produkt. Ifall detta sker kommer försäljningen att sköta sig själv. Rätt kändis, rätt trendsetter och rätt personlighet kan sprida din produkts popularitet som ett influensavirus. Av denna anledning har det blivit allt vanligare med giveaways där en handfull attraktiva trendsättande kunder helt sonika får produkter för att de förhoppningsvis skall skapa en trend bland sina jämnåriga bekanta.
Varumärken och Y
För generation Y är konsumtion en livsstil där man betalar för en känsla. (För några år sedan hade jag en kompis som passionerat beskrev känslan av att hålla en iPhone – så detta gäller även generation X.)
Linus Jonkman sammanfattar det så här: ”Vill du hitta hem hos Y bör du sälja något annat än förnuft. Sälj en känsla och var genuin i din identitet. Att vara bäst-i-test går hem hos X eller babyboomers, men när det gäller Y är det din identitet, din profil och din image i samspel som blir helheten. Glöm förnuft! Betänk exempelvis hur alla använde en telefons batteritid som en helig Graal vid valet av telefon tidigare. Idag skiter vi högaktningsfullt i batteritid och förväntar oss att ladda vår telefon varje dag ändå. Det handlar om hjärta! Därför är den första frågan att ställa sig alltid. Hur känns min produkt?”
Fyra tankar om modern konsumtion
1. Från behov till behag
2. Egoistisk altruism
Enligt Linus Jonkman bör du arbeta aktivt med etik och miljöfrågor för att upplevas attraktiv för generation Y.
3. Tänk Y
4. Fila bort trösklarna
Enkelhet går hem ”hos en generation som generellt sett har ett lågt intressespann och som fnyser åt krångliga inköpsprocesser, säkerhetscertifikat eller långa licensavtal.” ”Att yxa bort komplexitet från försäljningsprocessen och att avskaffa krångliga avtal är därför något som borde ligga högprioriterat hos den som vill gå hem hos Y generationen.”