Att tänka utifrån generationer

Finns det något bättre än att tillbringa fritiden på stranden med en bra bok? I sommar har det blivit flera böcker (dock inte en enda skönlitterär roman – tyvärr).

Boken ”Generationer – Från Pearl Habor till Pearl Jam” är en bok som ofta dyker upp i mina tankar.

Här kommer några citat ur boken som beskriver de olika generationerna;

Generationscykeln

”Enligt historikerna William Strauss och Neil Howe finns det fyra roller som konstant uppprepas i en cykel som tar ca 100 år att fullborda.” (Representerade sedan 1584)

Profeterna (Babyboomers)

Moraliska, värdedrivna och självcentrerade. Idealister med starka övertygelser. Vill förändra världen. Fokuserar på den yttre världen snarare än på sina barn. Därför blir nomaderna som regeln något bortglömda och ignorerade som barn.

Har störst påverkan på samhället.

Nomaderna (Generation X)

Tuffa, kritiska och ambitiösa. Tävlingsmänniskor som finner något att tro på inom sig själv snarare än i en religion. Finner inte riktigt sin plats i samhället – samhällskritiska cyniker. Surfar i bakvattnet på den revolution som profeterna skapat.

En produkt av en barndom som präglats av ensamhet. Uppmärksammar och beskyddar sina barn i hög utsträckning.

Hjältar (Generation Y)

Energiska, konventionella och med en dos hybris. Optimistiska materialister som spelar spelet istället för att ändra reglerna. En ambitiös generation som tittar på samhället som det är en cementerad del av världen där alla spelregler är definierade. ”Hur spelar jag det här spelet så bra som möjligt?”

Präglad av en uppväxt där de har fått mycket uppmärksamhet och där de behandlats som jämlikar av sina föräldrar.

Intensivt närvarande och beskyddande som föräldrar.

Artister (den tysta generationen)

Emotionella, tillbakadragna, kompromissare. Artisterna är esteter som inte är intresserade av materiell välfärd utan söker personlig utveckling och starka familjeband. Stolta över att kunna tillföra samhället något. Större dygd att göra rätt för sig än att sträva efter individuell vinning.

Tysta generationen                                  1925-1942

Formades att bli lydiga, försiktiga och artiga individer. Inte kända för att vara risktagande entreprenörer.

Att kunna dansa ansågs vara en del av allmänbildningen.

Värdeord: vevgrammofon, gå på lokal, nylonstrumpor, kondis, Marabou, twist

Beteende: Artighet, försiktighet, plikt, omtanke, respekt för auktoritet, uthållighet

Baby boomers                                          1943-1960

Fostrade att tro på sig själva, göra sin röst hörd. Idealister. Sin politiska tillhörighet intatuerad i essensen av sin personlighet. Rätten att ha en åsikt helig. Entreprenörer och ledare.

Utgör 40% av dagens arbetsstyrka

Kommer att omforma vad det innebär att vara pensionär.

Värdeord: Minimodet, bikini, folkabubblan, fempunktsfrisyr

Beteende: Frispråkighet, engagemang, materialism, aktivism, individualism, entreprenörskap, dominans.

Generation X                                            1961-1981

Bortglömd och oönskad. Nyckelbarn. Självständiga individer. Tidsandan – cynism. Ungdomsattityd- apati. ”Eftersom vi inte har några direkta förväntningar på vår framtid blir vi inte besvikna när det går dåligt.”

Arbetar stundtals absurt mycket övertid. Prioriterar ner sitt privatliv för att yrkeslivet ska fungera. Är alltid på väg någonstans. Vill inte vara kvar i nuet.

Generation X kommer att få ta positionerna som den dominerande ledarfunktionen i arbetslivet i samband med att boomersgenerationens masspensioneringar.

Värdeord: spraylugg, kobratelefon, benvärmare, stentvättade jeans, freestyle, axelvaddar, plastsmycken, fluortant, sockiplast, baltiska barnprogram

Beteende: självständighet, ironi, ambition, ateism, tävlingsinstinkt

Generation Y                                            1982-2002

1982 utsåg The Times hemdatorn till ”Årets man”. Mer skyddade än generation X. Coachande föräldraskap. Föräldrarna hanterar inte barnens problem utan diskuterar och stöttar barnet i vad denne själv vill göra. – Placerar barnet på samma nivå som vuxna. ”Familjeråd”

Anser att de kan komma precis hur långt som helst. Självförtroende. Ser sin framtid på höga positioner. Uppfattar sig som små kejsare.

”När de gjort något, vill de göra något nytt.” Vuxen runt 30. ”Tiden innan är en lekfull resa gneom relationer och arbetsliv, designad för att hitta precis rätt plats.”

Utbildning=personlig utveckling och rekreation. Gillar skolan.

Orädda entreprenörer som gärna testar sina affärsidéer utan all för mycket eftertänksamhet.

Ifrågasätter, vågar ställa frågor. Den mest välutbildade av alla generationer. Den mest krävande arbetsstyrkan.

”För Y är det inte fråga om hur de skall får privatlivet att fungera med jobbet. Frågan är hur de skall få jobbet att anpassa sig till deras privatliv. En av de stora utmaningarna för en generation som älskar att resa över hela världen är att samtidigt få yrkeslivet att passa in i det pusslet. ”

Baserar sin konsumtion på affekt (hjärta) snarare än kognition (förnuft). Det blir viktigare hur varumärket känns.

Ideal: självständig och kaxig kvinna som inte ber om ursäkt för sin existens.

Värnar om miljön via konsumtion

Ruskigt kompetenta, självsäkra och utbildade – oförstående eller naiva inför vedertagna regler i arbetslivet.

Stressad generation – Y vill så mycket – kommer in i arbetslivet med en känsla av tidsnöd.

Värdeord: Tamagochi, pojkband, mobiltelefon, chinos, strutluvor, gameboy, Android

Beteende: energiska, orädda, drivande, frågvisa

Generation Z                                            2002-2022

En ny tyst generation i skuggan av generation Y?

Familj och samhälle få en större roll när individualismen hos generation X och Y tar ett kliv tillbaka.

Bidrar till väldigt lite förändring. Lever i nuet, njuter av tillvaron.

Reflektioner

Efter att ha läst boken ser jag ständigt exempel i det verkliga livet. Den 3 september skulle en ny jurist ha börjat hos oss. I mitten av augusti hörde hon av sig; ”Jag har fått FN-praktik på Jamaica”. Med stöd av tipsen i boken kunde vi hitta en lösning som var acceptabel för oss båda.