Flygfritt till Bodensjön

Äntligen har vi gjort resan vi talat om i så många år – cyklat runt Bodensjön med våra egna cyklar! Och vet du vad – just nu känns detta som den äventyrligaste resan vi gjort!

Vi har lärt oss så otroligt mycket som vi vill dela med oss av till andra. Så småningom kommer det inlägg på cyklat med bilder, men först en sammanfattning.

Hur tog ni er till Bodensjön utan att flyga?

Torsdagen den 3 oktober

Vi spände fast packväskorna på cyklarna och trampade till stationen i Bjuv där vi tog tåget till Köpenhamn via färjan Helsingborg – Helsingör. (Det billigaste alternativet är att lösa biljetter via Skånetrafikens app hela vägen. Båtalternativet är billigare än broalternativet.)

Pris: 335:40 för två vuxna och två cyklar

Det finns plats till fem cyklar bak på Flixbussen. Du bokar biljetter på hemsidan.

I Köpenhamn klev vi på Flixbus som vi bokat i förväg. Bussen avgick 11.45 och vi ankom till Ulm onsdagen den 4 oktober klockan 8.30, dvs mer än 20 timmar på bussen. Som tur var hade vi 45 minuter på färjan mellan Rödby Puttgarden. Kanske hade det funkat om det varit tyst på bussen, men under hela natten stannade den för avlämning och upphämtning av passagerare. Varje gång ropades ortsnamnen ut och hela bussen tändes upp.

Pris: 1.237:20 för två vuxna, två cyklar, platsreservation och klimatkompensation.

På väg med Flixbus

Fredagen den 4 oktober

Vi ankom till Ulm kl 8.30, köpte karta och påbörjade cyklingen mot Bodensjön. Inledningsvis följde vi Donau, vilket var en besvikelse. Dessutom motvind och duggregn. Humöret var inte i topp.

Vi tillbringade första natten i Bad Buchau.

79 km

ULM – Bad Buchau
? 79 km – men i min planering hade jag räknat till 61 km?
Välskyltat längs Donau men ganska tråkigt.
Duggregn och motvind – så väldigt trötta
Ulm överraskade positivt – en känsla av Venedig.

Lördagen den 5 oktober

Enligt väderprognosen skulle det regna en stor del av dagen. Därför bokade vi natt nummer två i Bad Waldsee och löste entré på Thermalbadet i Bad Buchau. Helt fantastiskt – som en semester till värmen.

Väderprognosen stämde och solen tittade fram medan vi trampade söderut.

25 km

? THERMALBAD ?
Enligt Väderprognosen skulle det regna fram till 15
Vi löste Tageskarte på badanläggningen i Bad Buchau
Varmt källvatten i utomhuspooler
Bastu och aufguss-behandling med saltpeeling
Underbar cykling via Bad Schussenried där det var oktoberfest
Festklädda i lederhosen och vida kjolar
Vi följde efter och hamnade på en Oktoberfest för flera tusen personer
Här åt jag en märklig rätt med pasta, lök och surkål medan Cykelhandlaren höll sig till en korv innan vi fortsatte till Bad Waldensee
Nu är det kul att cykla igen?

Söndagen den 6 oktober

61 km

Bad Waldsee, Weingarten, Ravensburg och Friedrichshafen ? 61 km – riktigt härlig cykling. Verkligen bra cykelskyltar?
.
Förvånas över alla slott och kloster. De flesta har fått nya användningsområde – som det här slottet i Bad Waldsee. Basilikan och klostret i Weingarten var gigantiskt. I Ravensburg var en stor del av ringmuren kvar. Så många byggnader från 1350,något jag inte väntat mig. I morgon cyklar vi vidare till Bregenz. ?#hellerstwentyfour ? stort rum med hög standard för 49 eur .

Kostnad ditresa

Tid: cirka 4 dagar

Kostnad biljetter: 1.573 kronor

Cykelbränsle och service för 165 km

Hur tog ni er hem från Bodensjön?

Till ett resmål får det gärna ta tid, men när vi väl bestämt oss för att åka hem vill vi att det ska gå snabbt. Dessutom vägrade jag att upprepa tjugotimmarsfärden med Flixbus.

Söndagen den 13 oktober

På eftermiddagen satte vi oss på tåget i Friedrichshafen. Just den här söndagen pågick banarbete mellan Lauptheim och Ulm. Istället för ersättningsbussar passade vi på att upptäcka Illern, en av Rhens bifloder.

Pris: 271.78 Sek (efter klockan nio var det gratis att ta med cykel på lokaltåget)

28 km

Genom milsvida vinodlingar
längs Bodensjön
med alperna i horisonten
Söndagslediga cyklister
Fulla färjor
Sommarvärme
.
Dagens höjdpunkter
– Meersburg med medeltida stadskärna (se filmklippet)
– Cykla längs Illern
– Äta nyrökt fisk vid Bodensjön
.
? 35 km > Friedrichshafen
? Friedrichshafen > Lauptheim 85 km
? Lauptheim > Ulm 28 km
.
? Gratis med cykeln på lokaltåg efter klockan 9. Gott om cykelplatser! .
? I morgon går snabbtåget till Berlin 7.49. Dyrt – men möjligt att boka med cyklar. Spännande!

Måndagen den 14 oktober

Vi var dåligt förberedda och bokade tågbiljetter hem när vi kom till Ulm. Det var dyrt! Och komplicerat. Vi lärde oss att tågbiljetterna är billigare desto tidigare du bokar.

Tåget från Ulm till Berlin avgick kl 7.49 och var framme i Berlin 14.30 – utan byten. Superfräscht tåg – och det bästa av allt – vi kunde boka cykelplatser och vara säkra på att cykeln kom med!

Pris: 2.632,20 inkl. platsreservation för två vuxna och två cyklar. Tåget var fullsatt så platsreservationen var guld värd.

Vi hade tänkt ta tåg till Rostock, färja till Trelleborg och sedan tåg via Malmö och Helsingborg till Bjuv. Men vi skulle komma fram så sent att sista tåget hunnit gå. Därför undersökte vi Flixbus i sista minuten och hittade biljetter från Berlin till Malmö via Rostock.

Den här resan var en positiv överraskning (efter vår mardrömslika 20-timmarsresa). Vi klev på i Berlin klockan 9.10 med första stopp i Rostock. Färjan mellan Rostock Gedser tog en timme och fyrtiofemminuter då vi passade på att äta buffé på båten. Sedan fortsatte bussen hela vägen till Köpenhamn utan stopp.

Pris: 921,78 (två vuxna, två cyklar och platsreservation men ingen klimatkompensation)

I Malmö tog vi tåget till Bjuv via byte i Ramlösa.

Pris: 197,50 för två vuxna och två cyklar.

Kostnad hemresa

Tid: cirka 1,5 dag (tiden när vi utforskade Berlin tillhör upplevelsekontot)

Kostnad biljetter: 4.023 kronor

Cykelbränsle och service för 30 km

Reflektion

Något är fel när det klimatsmartaste färdmedlet är dyrast. (Anmärkningsvärt är att en tur och returresa för två personer till Rom under motsvarande tid kostar sammanlagt under tvåtusen kronor.)

(Inlägget kommer uppdateras med vLoggar så snart de är redigerade).